Είδαμε: "Θείος Βάνιας" του Α. Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Δ. Καραντζά / Τραπέζι εκλεκτών "εδεσμάτων"

Είδαμε: "Θείος Βάνιας" του Α. Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Δ. Καραντζά / Τραπέζι εκλεκτών "εδεσμάτων"

Ως "σκηνές από τη ζωή στο χωριό σε τέσσερις πράξεις", χαρακτηρίζει ο Τσέχωφ τον Θείο Βάνια, ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας δραματολογίας. Έργο συνοπτικό, συμπυκνώνει, ωστόσο, πολλά νοήματα και συναισθήματα, αντιθετικά μεταξύ τους, από τη χαρά και τη λύπη, το δράμα και την κωμωδία, την αδυναμία διαχείρισης του τώρα και την εναπόθεση ελπίδας στο μέλλον.

 

Αν ταυτίσουμε την έμπνευση με “διαφορετικές” αναγνώσεις κλασικών έργων και την απόδοση φρέσκου αέρα σε αυτές τότε ο Δημήτρης Καραντζάς δύναται να χαρακτηριστεί ως ένας ευφυής σκηνοθέτης. Ανεξάρτητα με το αν (απο)δέχεται κανείς τις δουλειές του δύσκολα αρνείται ότι στο σύνολό τους αποτελούν τουλάχιστον πρωτότυπες, ολοκληρωμένες προτάσεις, υποστηριγμένες σε κάθε τους λεπτομέρεια. Στην περίσταση η δράση όλη εξελίσσεται γύρω από ένα πελώριο τραπέζι, που στρώνεται, ξεστρώνεται, οι συνδαιτημόνες  συνυπάρχουν μαζί, τοποθετημένοι σαν το μυστικό δείπνο, για ένα ύστατο χαίρε ή για έναν ακόμη ανέκφραστο ή μη συμβιβασμό. Οι τσεχωφικοί ήρωες βρίσκονται ταυτόχρονα όλοι μαζί επί σκηνής μέσα στον αδράνεια, τον ύπνο, βυθισμένοι στις σκέψεις τους, ή αφοσιωμένοι σε δευτερεύουσες ασχολίες. Ενώπιον του συνόλου θα έρθουν αντιμέτωποι με τις προσδοκίες τους, τις διαψεύσεις, τη συνειδητοποίηση. Πόσα εξάλλου “ξεκαθαρίσματα” δεν ξεκινούν από ένα οικογενειακό τραπέζι; Μερικοί από αυτούς επιλέγουν να έχουν το στόμα γεμάτο, για να μην εκφράσουν τον πόθο, την απογοήτευση, πασχίζουν να μη ξεφύγουν από εκείνο που χρόνια τώρα έχουν μάθει να κάνουν, να συμβιβάζονται. Το λέει εξάλλου και η λαϊκή σοφία, στομάχια γεμάτα, στόματα κλειστά. Στο εγχείρημα αυτό πρωταγωνιστής είναι το ίδιο το τσεχωφικό κείμενο, που έχει τη δική του ευκαιρία να ξεδιπλωθεί, να ακουστεί, η σκηνοθετική προσέγγιση και οι ερμηνείες θα υπηρετήσουν τη συνθήκη αυτή. Η απόδοση του λόγου αποκτά βαρύτητα και από μόνη της υπεροχή, παρά την εξ επιλογής σκηνική στατικότητα.

 

Ξεχωρίσαμε τον Φιντέλ Ταλαμπούκα (Άστρωφ) για τον δουλεμένο τρόπο που αποδίδει τον αντιφατικό χαρακτήρα -η στιγμή της κατασπάραξης των πάντων στο τραπέζι είναι η πλέον κορυφαία- και τη χαρισματική Ηρώ Μπέζου, την αγνή Σόνια, που αποτελεί ταυτόχρονα και τον μοναδικό δίαυλο επικοινωνίας με τον Βάνια, πόσο θα μας συγκινήσουν στην τελευταία σκηνή. Εκλεκτικές επιλογές και εκείνες των Χρίστου Λούλη (αποκαμωμένος Βάνιας), Μανώλη Μαυροματάκη (Σερεμπριακώφ), ιδιαίτερα έντονη στιγμή η λογομαχία μεταξύ τους, που κινεί τα νήματα για εξελίξεις, στις οποίες καλούνται όλοι πια να δηλώσουν τη “συμμετοχή” τους. Διακριτική και συνάμα τόσο ουσιαστική η παρουσία της Ξένιας Καλογεροπούλου (Μαρία Βασίλιεβνα), ένα βλέμμα της ή ένα επιφώνημα μπορούν να σημαίνουν πολλά στο περιβάλλον της επίπλαστης ησυχίας. Αξιόλογη και η ερμηνεία της Θεοδώρας Τζήμου (Έλενα Αντρέεβνα), αποδεικνύει το επισφαλές της γοητείας της μοιραίας γυναίκας, που εν τέλει οδηγείται σε ένα άλλης μορφής αδιέξοδο, συναισθηματικής απώλειας. Ο Αντώνης Αντωνόπουλος (Τελιέγκιν) και η Μαρία Φιλίνη (Μαρίνα) συμπληρώνουν με τη δική τους παρουσία το παζλ των πολύ καλών ερμηνειών. Το τεράστιο τραπέζι με τις λογής λογής καρέκλες γύρω του (σκηνικό της Μαρίας Πανουργιά) είναι ο τόπος σύγκλισης ποικίλων ανθρώπων και κυρίως χαρακτήρων, ακόμα και αν αυτός καταλήγει στην από κοινού ματαιότητα. Ταιριαστή και εντός κλίματος εποχής και παράστασης η πολύ ωραία δουλειά της Ιωάννας Τσάμη με τα κοστούμια.

 

Σύνολο: Μια ουσιαστικά πρωτότυπη ανάγνωση του κλασικού έργου, που υπάρχουν λόγοι για να την προκρίνουμε: σκηνοθεσία, ερμηνείες, σκηνικό κ.ά, το σύνολο δηλαδή των συστατικών μιας δουλεμένης και εξαιρετικά ενδιαφέρουσας δραματικής απεικόνισης.

 

Ταυτότητα παράστασης:

«Θείος Βάνιας» του Άντον Τσέχωφ

Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη, Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς, Σκηνικά: Μαρία Πανουργιά, Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός, Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος, Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Γκιζώτης, Βοηθός σκηνογράφου: Σοφία Θεοδωράκη, Βοηθός ενδυματολόγου: Ιφιγένεια Νταουντάκη, Οργάνωση παραγωγής: Κατερίνα Λιάτσου, Φωτογραφίες, Artwork, video: Γκέλυ Καλαμπάκα, Δημόσιες Σχέσεις: Όλγα Παυλάτου

ΔΙΑΝΟΜΗ

Χρήστος Λούλης - Βάνιας, Ξένια Καλογεροπούλου - Μαρία Βασίλιεβνα, Μανώλης Μαυροματάκης- Σερεμπριακώφ, Θεοδώρα Τζήμου - Έλενα Αντρέεβνα, Ηρώ Μπέζου - Σόνια, Φιντέλ Ταλαμπούκας - Άστρωφ, Μαρία Φιλίνη - Μαρίνα, Αντώνης Αντωνόπουλος - Τελιέγκιν

 

Θέατρο Προσκήνιο, (Καπνοκοπτηρίου 8, Αθήνα - 21 0825 6838)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Τετάρτη 19:00,

Πέμπτη 20:00

Παρασκευή 21:00

Σάββατο 17:00 & 21:00

Κυριακή 19:00

εισιτήρια: https://www.viva.gr/tickets/theater/festivalproskinio/theios-vanias/

περισσότερες πληροφορίες: https://www.debop.gr/events/o-theios-vanias-skin-dim-karadzas

 

 

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.