Είδαμε: "Τα Σκυλιά" του Ανέστη Αζά | Ζουν και...βασιλεύουν!
2025-05-13
Η παράσταση πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2024 , γνωρίζοντας ευρεία αποδοχή από κοινό και κριτικούς, κερδίζοντας μάλιστα και το Βραβείο Κοινού μετά από σχετική ψηφοφορία.
Στο τέλος του 2023 η ειδησεογραφία ασχολείται με την υπόθεση ενός δολοφονημένου χάσκι στην Αράχωβα. Παρά τις αντικρουόμενες εκδοχές (ανθρώπινη κακοποίηση - επίθεση από αγέλη ζώων) η υπόθεση έκλεισε με επικρατούσα την εντόνως αμφισβητούμενη δεύτερη εκδοχή. Με αφορμή την ιστορία αυτή ο Ανέστης Αζάς σε συνεργασία με τον συγγραφέα Γεράσιμο Μπέκα και τον ηθοποιό Μιχάλη Πητίδη εμπνέονται ένα κείμενο που παρουσιάζει την υπόθεση από την πλευρά ζώων, εν προκειμένω άλλων σκύλων. Έτσι, λοιπόν, η Πρισίλα, μια σκυλίτσα σαλονιού, που χρησιμοποιείται ως αναπαραγωγικός πολλαπλασιαστής σε μια παράνομη μονάδα τους είδους στην Αράχωβα, επισκέπτεται τον Κομισάριο, έναν παλαίμαχο σκύλο - λαγωνικό, που τώρα, κατά την συνταξιοδότησή του, έχει γίνει ντετέκτιβ. Σκοπός της είναι η διερεύνηση του φόνου του Τουίστ (Όλιβερ στην πραγματική ιστορία), αλλοτινού της συντρόφου. Ο Κομισάριο και ο βοηθός του Μεγαλέξανδρο καταφτάνουν στην Αράχωβα και με συμμάχους τα υπόλοιπα αδέσποτα σκυλιά αποφασίζουν να εξιχνιάσουν την υπόθεση, αφού αύριο μπορεί να είναι η δική τους σειρά για παρόμοια μοίρα.

Ένα κείμενο με πρωτότυπο σενάριο, έξω από ό,τι συνηθισμένο, ευφυώς καμωμένο. Ένα δύσκολο εγχείρημα, καθώς μέσα από μια ιστορία, όπου πρωταγωνιστούν ζώα, στην ουσία σκιαγραφούνται ανθρώπινες συμπεριφορές. Μέσω μιας πραγματικότητας, που -δυστυχώς- δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αλληγορική, χτίζεται το πορτρέτο μιας τοπικής κοινωνίας, στην οποία δεσπόζουν τα συμφέροντα, ευρύτερα το προφίλ του σύγχρονου ανθρώπινου είδους, όπου το δίκαιο του ισχυρότερου και η αδυναμία του ανίσχυρου είναι κανόνες διαβίωσης και τρόπος ζωής. Θέατρο ντοκουμέντο, σάτιρα, κωμικές στιγμές, πολιτικό θέατρο, καθώς είναι ευδιάκριτη η τοποθέτηση στα κακώς κείμενα, είναι συστατικά που χτίζουν μια δυναμική παράσταση, με παλμό και έντονο ρυθμό, που σε παίρνει με το μέρος της και σε κάνει να (την) σκεφτείς. Γιατί ο θάνατος ενός ζώου είναι υπόθεση του καθενός μας; Δεν έχουμε απλώς την ειδησεογραφική απεικόνιση ενός σαθρού κόσμου, τη στείρα αφήγησή του. Εισερχόμαστε σε αυτόν, θορυβούμαστε, συνταρασσόμαστε με τον αδέσποτο σκύλο, όταν διαπιστώνει τον θάνατο του συντρόφου-σκύλου και θρηνεί, μια κορυφαία στιγμή. Οι έξι ερμηνευτές (Γιώργος Κατσής, Έλενα Μαυρίδου, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Μαρία Πετεβή, Μιχάλης Πητίδης, Γκάρι Σάλομον) πίστεψαν και πιστεύουν -φαίνεται στα κοκκινισμένα τους γόνατα εξάλλου- ψυχή και σώματι στο δύσκολο εγχείρημα των σκηνικών ζώων. Κινήσεις γοργές, εναλλαγές σε ρόλους, χτίζουν το πορτρέτο μιας κοινωνίας - θηράματος, αλλά και μιας κοινωνίας ευτέλειας, που τα ξεπουλάει όλα για το θέαμα, χωρίς τύψεις και ενοχές, αποδεικνύεται αγριότερη από τα τετράποδα. Στη δεύτερη αυτή προς το τέλος εκδοχή διακρίναμε μια πιο φλύαρη διάθεση, το μήνυμα γίνεται σαφές από νωρίτερα.

Σύνολο: Μια ασυνήθιστη -ζοφερή- ιστορία δραματοποιείται με ευφάνταστο τρόπο και αποδίδεται ωραιότατα. Σπουδαία δημιουργία, από τις πιο αξιόλογες παραστάσεις του περσινού Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και της φετινής σεζόν. Αναζητήστε την!

Ταυτότητα παράστασης & εισιτήρια: ΕΔΩ
