ΜΕΤΕΩΡΗ | Ο Δημήτρης Καμαρωτός στην κορυφή του ΚΠΙΣΝ
Με ένα επιβλητικό μουσικό έργο, οργανικά δεμένο με τις σαγηνευτικές εικόνες της Αθήνας και του Σαρωνικού στη δύση του ήλιου, με αφετηρία το ποίημα της Κικής Δημουλά «Μια μετέωρη κυρία», ανταποκρίθηκε ο συνθέτης Δημήτρης Καμαρωτός στην πρόσκληση του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) για τη σύνθεση και παρουσίαση ενός έργου για την πρώτη συναυλία από το Ενεργειακό Στέγαστρο, το υψηλότερο σημείου του ΚΠΙΣΝ, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 16 Μαΐου.
Ένας βαθύς και συναρπαστικός μουσικός και επιτελεστικός στοχασμός πάνω στη σχέση Φύσης και Πολιτισμού, του Ανθρώπου ως μέρους της Φύσης και ως Κυρίαρχου της Φύσης και τη θέση της Τέχνης, και ιδίως της Μουσικής, στο σημερινό αστικό τοπίο και ηχοτοπίο.
Μαζί με τον Δημήτρη Καμαρωτό το έργο ερμήνευσε με εντυπωσιακή τεχνική αλλά και μουσική προσήλωση στην αλήθεια του η μεσόφωνος Άννα Παγκάλου.
Παρακολουθήστε τη συναυλία στο snfcc.org/kamarotos, καθώς και στη σελίδα του ΚΠΙΣΝ στο Facebook @SNFCC.
Ο ίδιος ο Καμαρωτός περιγράφει με τα δικά του λόγια αυτό το πρωτότυπο μουσικό project: «Ήχοι, μνήμες από άλλες στιγμές, έρχονται σαν θόρυβοι και αρμονίες, συνδέονται και γίνονται μια νέα μουσική. Μια γυναίκα βρίσκεται εκεί, μετέωρη πάνω από την Αθήνα. Η μεσόφωνος Άννα Παγκάλου, αφουγκράζεται την πόλη και μετατρέπει τους ήχους από άλλες στιγμές της σε περιπέτειες μιας φωνής. Οι εφήμεροι ήχοι από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, τα τέσσερα τεταρτημόρια της πόλης, σταματούν. Ήχοι συμπλέκονται, επιστρέφουν πίσω. Μια μουσική, εκείνη τη στιγμή, για τους κατοίκους της Αθήνας.»
Ο Δημήτρης Καμαρωτός σπούδασε σύνθεση, κλαρινέτο, μουσικολογία και μουσική, στην Ελλάδα και τη Γαλλία, με τους Émile Damais, Marc Battier, Maurice Jarre και Ιάννη Ξενάκη. Εργάστηκε στο IRCAM και στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας. Συμμετέχει στην ανάπτυξη της θεατρικής δραματουργίας με τη μουσική σύνθεση, την εκτέλεση και τον ηχητικό σχεδιασμό. Έχει συνεργαστεί με πολλούς σκηνοθέτες, Έλληνες και ξένους, σε παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο Εθνικό Θέατρο, στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, ξένες σκηνές και διεθνή φεστιβάλ. Η μουσική του κινείται ελεύθερα από την οργανική/φωνητική στην ακουσματική/ηλεκτροακουστική. Πρόσφατη δισκογραφική κυκλοφορία του είναι το LP Electromagnetic Landscapes (Intersonik Recordings, 2018).
Η Άννα Παγκάλου είναι voice soloist performer με σκούρο δραματικό χρώμα, που πειραματίζεται ανάμεσα στα όρια του κλασικού τραγουδιού και τις νέες φόρμες που δημιουργούνται από τις πειραματικές ηχητικές πρακτικές. Ως σολίστ έχει τραγουδήσει στην Αυστρία, Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Αίγυπτο, Τουρκία, Κύπρο, ΗΠΑ και Ελλάδα. Ειδικεύεται στη σύγχρονη μουσική. Σύγχρονοι συνθέτες γράφουν έργα για τη φωνή της και συμμετέχει σε νεωτεριστικές συνεργασίες για τη δημιουργία εικαστικών έργων και performances. Έχει τιμηθεί με υποτροφίες από τα ιδρύματα Ωνάση και Fulbright και με βραβείο από τον Διεθνή Διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος». Τη χαρακτηρίζει η ευελιξία στην εναλλαγή ανάμεσα σε διάφορα μουσικά είδη/ηχοχρώματα και οι φωνητικοί πειραματισμοί. Την εποχή αυτή δημιουργεί εικαστικά έργα με κύριο εργαλείο τη φωνή της.
Το Ενεργειακό Στέγαστρο του ΚΠΙΣΝ αιωρείται 17 μέτρα πάνω από το κτίριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και τον Φάρο και 47 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Με διάσταση 100x100 μέτρα, καταλαμβάνει δέκα στρέμματα, δηλαδή ισοδυναμεί με 1,5 γήπεδο ποδοσφαίρου. Το βάρος του φτάνει τους 4.500 τόνους. Η τομή του θυμίζει πτερύγιο αεροπλάνου, γιατί, σε μια περιοχή τόσο ανοικτή και εκτεθειμένη όπως το Δέλτα Φαλήρου, ο άνεμος εύκολα φτάνει σε υψηλές ταχύτητες και το σχήμα του δεν πρέπει να προβάλλει αντίσταση. Για την τελική του μορφή συναρμολογήθηκαν 750 πανέλα.