Γιώργος Αυγέρος «Νοητικές Περιπλανήσεις»

Γιώργος Αυγέρος «Νοητικές Περιπλανήσεις»

Στο παρελθόν η γραμμή του ορίζοντα ήταν αντιληπτή ως η διαχωριστική γραμμή μεταξύ του ορατού και του αόρατου, του γνωστού και του αγνώστου, της πραγματικότητας και του ονείρου. Στο Δυτικό πολιτισμό ο ορίζοντας υπήρξε σύμβολο του “Υψηλού”, ένα μέσον αναμέτρησης του ανθρώπου απέναντι στην απεραντοσύνη του κόσμου. Η απομυθοποίηση του ορίζοντα με την κατάκτηση της εναέριας θέας, έχει επαναπροσδιορίσει την ανθρώπινη αντίληψη, εισάγοντας ένα νέο κεφάλαιο σε αυτό που ονομάζουμε Ανθρωποκένιο εποχή.

Ο Γιώργος Αυγέρος διερευνά την δορυφορική τεχνολογική εικόνα καθώς και τα προγράμματα ψηφιακής επεξεργασίας με οξυδέρκεια. Ενσωματώνει στη δουλειά του κάθε μικροατέλεια ή λάθος του προγράμματος, καθώς αυτά του επιτρέπουν να δημιουργήσει νέες οπτικές εικόνες. Διασχίζοντας με αυτό τον τρόπο τις τέσσερις διαστάσεις του χωροχρόνου, ο καλλιτέχνης προσκαλεί τον θεατή σε ένα ταξίδι γύρω από τον κόσμο. Εστιάζει σε επίκαιρα κοινωνικοπολιτικά και οικολογικά ζητήματα που αφορούν συγκεκριμένες τοποθεσίες, όπως η Ελλάδα και η Ιαπωνία, μέχρι και τον κόσμο ολόκληρο. Η έκθεση Νοητικές Περιπλανήσεις πραγματεύεται το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο του παγκοσμιοποιημένου ανθρώπινου κόσμου.

Η έκθεση είναι οργανωμένη γύρω από τέσσερις ανεξάρτητες θεματικές ενότητες:
«Η Ελληνική εκλεκτική μνήμη», το «Ελληνικό 'Φαντασιακό' σε σχέση με επιλεγμένες περιοχές», «Κριτική της Παγκόσμιας κοινωνικοπολιτικής και οικολογικής θεώρησης», «Χωροχρονική αναπόληση καλλιτεχνών», «Ανώνυμα πορτραίτα».

Οι θεματολογίες αναδύονται από τις πηγές των ενδιαφερόντων και τα καθημερινά ερεθίσματα του καλλιτέχνη. Κοινός παρονομαστής τους είναι η χρήση της ίδιας δημιουργικής προσέγγισης και τεχνοτροπίας, η εικονική περιήγηση και συλλογή εναέριων και “street view” εικόνων, η επεξεργασία και ανάπλαση τους. Οι ψηφιακές εικόνες επανέρχονται στον χειροπιαστό κόσμο. Δουλεύοντας με προσήλωση στη λεπτομέρεια, ο καλλιτέχνης συνδυάζει στο χαρτί το σχέδιο με κάρβουνο και τον χρωματισμό με σκόνες ζωγραφικής στεγνές. Η απαιτητική αυτή διαδικασία έχει ως απώτερο στόχο να εκθέσει την τεχνητή φύση της δορυφορικής εικόνας και την ψευδαίσθηση της τρισδιάστατης προσομοίωσης, όπως αυτές εμφανίζονται σε προγράμματα εναέριας περιήγησης.

Το αποτέλεσμα είναι ένα μείγμα από αναγνωρίσιμες εικόνες που μοιάζουν φανταστικές, όπως φιγούρες του Ιερώνυμου Μπος, ήρωες της Επανάστασης του ’21, αλλά και βασιλιάδες και εικόνες που αντικατοπτρίζουν την επιλεκτική εθνική μνήμη της Ελλάδας. Σε άλλο πίνακα εμφανίζεται σε μικρογραφία μια ζωγραφιά του Ιάπωνα καλλιτέχνη Χοκουσάι. Οι ψηφιακές εικόνες της Γης μεταμορφώνονται σε πίνακες, ο καθένας με την δική του αφήγηση.

Στη σειρά των ανώνυμων πορτραίτων επικρατεί το επίκαιρο ζήτημα των συνεπειών της ηλεκτρονικής παρακολούθησης, όπως η λογοκρισία και η παραβίαση της ιδιωτικότητας . Δίνοντας έμφαση στην εποχή της “μηχανής αναζήτησης”, το φυσικό περιβάλλον των μορφών επισημαίνεται γραπτώς αντί οπτικά περιγραφικώς. Μέσω των νοητικών του περιπλανήσεων, ο Γιώργος Αυγέρος ωθεί τον θεατή να επανεξετάσει την πολυεπίπεδη έννοια της παγκοσμιοποίησης. Η σημερινή αντίληψη του κόσμου άλλαξε εφόσον αποκτήσαμε πρόσβαση στην εναέρια θέα. Ο κόσμος πλέον επαναπροσδιορίζεται ως ένα διασυνδεδεμένο δίκτυο, μία οντότητα.


Εγκαίνια | Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2019, στις 20:00

Έμιλυ Καποθανάση

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.