Clippings: Athens | Γιώργος Γύζης

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ENIA Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Γιώργου Γύζη με τίτλο «Clippings: Athens».
Η θεματική ενότητα Clippings : Athens αποτελεί τον τρίτο κύκλο ζωγραφικών έργων βασισμένα σε αποκόμματα που έχουν αντληθεί από παλιές εφημερίδες. Φωτογραφίες, σχέδια και άρθρα για την Αθήνα αναδύονται μέσα από τα αρχεία με την όψη εικαστικού έργου για να προκαλέσουν συναισθήματα. Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση, συνθέτουν μία σύντομη αναδρομή στη μορφολογία της Αθήνας, ξεκινώντας από τα χαρακτηριστικά σχέδια των Άγγλων περιηγητών στην Αττική του 19ου αιώνα, για να καταλήξει στη περίοδο της κορύφωσης του μοντερνισμού τις δεκαετίες του 50 και 60.

Στον ελληνικό τύπο, η μορφολογία της πόλης της Αθήνας έχει αποτελέσει αντικείμενο εκτενούς ανάλυσης σε αρκετά σημεία καθ' όλο τον 20ο αιώνα. Από την εισαγωγή του θεσμού της οριζόντιας ιδιοκτησίας από την κυβέρνηση Βενιζέλου το 1929, που σηματοδοτεί την αρχή της πολυκατοικίας, και την πολεοδομική πρακτική της αντιπαροχής τα μεταπολεμικά χρόνια, μέχρι την εφαρμογή του Νέου Οικοδομικού Κώδικα στις αρχές του 21ου αιώνα για την ανεξέλεγκτη ανέγερση ψηλών κτηρίων, ο δημοσιογραφικός κόσμος κάθε εποχής αποτυπώνει την ανησυχία του για την εικόνα της Αθήνας. Ιδιαίτερα σε περιοχές με υψηλή ιστορική και πολιτισμική αξία, τα πολυώροφα κτήρια συνέβαλλαν στην αλλοίωση της οπτικής πρόσβασης καθώς και την πολιτισμική ταυτότητα των περιοχών. Καθώς η εφημερίδα αποτελούσε το κύριο μέσον ενημέρωσης τον προηγούμενο αιώνα, συνέβαλε σημαντικά στην προσπάθεια της επιμόρφωσης των πολιτών πάνω σε ζητήματα που αφορούσαν το αστικό περιβάλλον. Δημοσιεύματα και αφιερώματα του παρελθόντος, φανερώνουν την ανάγκη για διαμόρφωση μίας κοινής συνείδησης που σέβεται την αρχιτεκτονική κληρονομιά. Συχνά ασκούσαν πίεση και αυστηρή κριτική στους πολιτικούς μηχανισμούς της εκάστοτε κυβέρνησης, με απώτερο σκοπό - αναμφίβολα - να είναι η βελτίωση της εικόνας της πόλης.

Στην έκθεση Clippings : Athens, όπως και στις προηγούμενες σειρές έργων με τίτλο Αποκόμματα, το αφανές αρχειακό υλικό μεγεθύνεται και μετατρέπεται σε εικαστικό έργο. Κατά τη μεταφορά του στη ζωγραφική επιφάνεια, στο χαρτί, διατηρεί τα στοιχεία της παλαιότητας τους και αποδίδεται πιστά. Οι κόκκοι του ράστερ, τα εικονοστοιχεία που συντελούν τις φωτογραφίες, οι γραμματοσειρές των λέξεων και τα γραφικά στοιχεία γίνονται αντικείμενο μελέτης για μία ζωγραφική πρακτική που αφηγείται τη φθορά του χρόνου. Τα αποκόμματα αναδεικνύουν ξανά τις ξεχασμένες αστικές αφηγήσεις του παρελθόντος, και σχολιάζουν επίκαιρους συλλογισμούς και ερωτήματα που αφορούν το αστικό περιβάλλον, του οποίου είμαστε μέρος και εμείς σήμερα.