Απο τα γεωγλυφικά στην Νάσκα στο Νομισματικό Μουσείο στην Αθήνα

 

Το καλοκαίρι είχα την χαρά να επισκεφθώ δυο χώρους που έχουν τη χαρακτική ως κοινό σημείο έκφρασης του πολιτισμού τους. Τα γεωγλυφικά στη Νάσκα του Περού και το Νομισματικό Μουσείο στην Αθήνα.

Το ταξίδι στο Περού είχε αρχικά σαν στόχο να δω από κοντά αυτά τα γεωγλυφικά. Μέσα από το τζάμι του μικρού αεροσκάφους, που μας ταξίδεψε σε αυτή την ερημική έκταση των 518 χμ, μπορούσες να δεις αυτές τις τεράστιες γραμμές και τα γιγάντια σχήματα που όχι μόνο προκαλούν για την ερμηνεία τους, αλλά και για την τεχνική, καθώς οι γραμμές είναι ευθείες και τα σχήματα με περίγραμμα "μονοκονδυλίας". Γεωμετρικά ζωόμορφα σχήματα, λιτά, αυτόνομα, που όλα μαζί δίνουν την αίσθηση μιας σύνθεσης. Ο επισκέπτης τη σημερινή εποχή μπορεί να τα δει σε πλήρη μορφή από τον αέρα, κάτι που οι καλλιτέχνες της εποχής αδυνατούσαν να πραγματοποιήσουν. Μια κοντινότερη εικόνα έχει ο επισκέπτης μόνο όταν βρίσκεται πλησίον του εδάφους, από το παρατηρητήριο. Και ο προβληματισμός για τις χαράξεις αυτές, οι οποίες φέρνουν στο φώς τον πολιτισμό των Νάσκα, εμπλουτίζεται με μια επισκεψη σε εργαστήριο κεραμικής και στο Μουσείο Λάρκο στη Λίμα. Τα γεωγλυφικά των Νάσκα προκαλούν ως αρχαιλογικά μυστήρια αρχικά για το γιγάντιο τους σχήμα, (κόνδορας 136 μ, φιγούρα πουλιού 96μ x 66 μ κ.α.,) και προτρέπουν τον επισκέπτη μέσα από άλλα ευρήματα του πολιτισμού των Νάσκα να τα ερμηνεύσει.

Οι σκέψεις και τα συναισθήματα δεν αντιμάχονται. Ο κάθε χώρος φέρει τον πολιτισμό και την εποχή του και ο επισκέπτης τους θαυμάζει και προβληματίζεται.  

Σήμερα, δυο βδομάδες μετά την επιστροφή μου από το Περού και μια βδομάδα μετά την επίσκεψή μου στο Νομισματικό Μουσείο της Αθήνας, παρατηρώ ότι μας ανοίγονται νέοι δρόμοι προβληματισμού έρευνας και μελέτης των χαράξεων, τόσο στο περιορισμένο χώρο ενός νομίσματος όσο και στου σφραγιδόλιθου, χάρη στο πλούσιο θεματικό τους περιεχόμενο.

Στο Νομισματικό Μουσείο, ο επισκέπτης θαυμάζει τα μεταλλικά λιλιπούτεια αριστουργήματα για την άρτια τεχνική τους σ' ένα τόσο περιορισμένο χώρο. Εδώ το υλικό ποικίλει  με ένα πλήθος θεματολογίας που το καθένα φέρει μια ιδέα και ξεχωριστή μαστορία.

Ο γραπτός λόγος των αρχαίων ελλήνων δεν αφήνει τόσα μυστήρια όσα τα αρχαιολογικά ευρύματα στη Νάσκα. Και οι δύο πολιτισμοί συνεχίζουν να είναι πηγές έμπνευσης και δημιουργία στον σύγχρονο καλλιτέχνη. Η επίσκεψη στο Περού άνοιξε το δρόμο να δω καλύτερα το πλούσιο υλικό της χώρας μου.