Τα σχέδια του Δημήτρη Λιγνάδη για το Εθνικό Θέατρο

Τα σχέδια του Δημήτρη Λιγνάδη για το Εθνικό Θέατρο

Με σύνθημα τη φράση του πρωτοπόρου Εμπειρίκου «πάρε τη λέξη μου, δώσε μου το χέρι σου», όπου με τη «λέξη» ταύτισε την ψυχαγωγία και το «χέρι» την αγάπη και τη συμμετοχή, ο νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρης Λιγνάδης γνωστοποίησε στην πρώτη του συνέντευξη τύπου το όραμά του για το σύνολο της μελλοντικής του πορείας, δίνοντας ταυτόχρονα το στίγμα για τον χαρακτήρα και τη φυσιογνωμία του Εθνικού.Ο ίδιος στενά συνδεδεμένος με τον χώρο αυτό λόγω του πατέρα του Τάσου Λιγνάδη, ανέφερε χαρακτηριστικά στην έναρξη: «μ’ έναν ιδιαίτερο τρόπο βρίσκεται στο γονίδιο μου, χωρίς αυτό να προεξοφλεί την επιτυχή διοίκηση, αλλά ισχυροποιεί τη θέληση μου να γίνει το Εθνικό φορέας παιδείας, ναυαρχίδα στον πολιτισμό του τόπου, αισθάνομαι σαν Δον Κιχώτης που θέλω κάτι χειροπιαστό από αυτήν την “αρμοδιότητα”».

 

Τα δίπολα εύρος και βάθος, όφελος και ωφέλεια, επιστήμη και τέχνη είναι οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους θα στηθεί η πορεία του Εθνικού στο εξής. Στόχος δεν θα είναι μόνο η κατάρτιση ενός επιτυχούς ρεπερτορίου αλλά η έμφαση στην εκπολιτιστική διάσταση που οφείλει να έχει ο φορέας "Εθνικό Θέατρο", μέσα από εκπαιδευτικές -με την ευρεία έννοια- παρεμβάσεις, ως αντιστάθμισμα στη νοσούσα εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό έγινε ιδιαίτερη αναφορά στη Σοφία Βγενοπούλου, εκ νέου υπεύθυνης του Μικρού Εθνικού, το έργο της οποίας εξήρε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, ενώ ανακοινώθηκε η συνέχιση του συνόλου των δράσεων που είχαν οργανωθεί από την προηγούμενη διεύθυνση (θέατρο Express σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ, προβολή παραστάσεων σε ακριτικές περιοχές μέσω του καναλιού της Βουλής, επισκέψεις σε ιδρύματα και νοσοκομεία), ενώ περισσότερη έμφαση θα δοθεί σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, σε ενέργειες που θα αποδώσουν στην πράξη τον ετυμολογικό και ουσιώδη χαρακτήρα της "ψυχαγωγίας", ως μέσου αγωγής της ψυχής. 

Η ευρύτερη ποικιλία που θα πλαισιώνεται από τον πειραματισμό και την έρευνα θα εξαπλώνεται στο εξής στο σύνολο του Εθνικού -ξεφεύγοντας από τα στενά όρια της μέχρι πρότινος "Πειραματικής Σκηνής", που θα λειτουργεί πια περισσότερο ως χώρος ανάπτυξης του αρχαίου δράματος-, και εντός των πλαισίων αυτών θα ευδοκιμούν συνεργασίες με συντελεστές, ηθοποιούς και σκηνοθέτες, όπως και συμπαραγωγές (ήδη έχει ανακοινωθεί ο Μάκβεθ με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, όπου θα σκηνοθετεί και θα βρίσκεται στον ομώνυμο ρόλο ο Δημήτρης Λιγνάδης, καθώς και τα Μαθήματα Πολέμου ΙΙΙ με το Μέγαρο Μουσικής, σε σκηνοθεσία Γιώργου Τσουρή).

Για τον καλλιτεχνικό σχεδιασμό 20-21, τον επί της ουσίας από τον νέο Καλλιτεχνικό Διευθυντή, ανακοινώθηκαν προς το παρόν κάποια από τα ονόματα σκηνοθετών που θα συνεργαστούν με το Εθνικό, εν προκειμένω των Δημήτρη Καμαρωτού, Δημήτρη Καραντζά, Γιώργου Κιμούλη, Στάθη Λιβαθινού, Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, Αμαλίας Μουτούση, Βασίλη Μπισμπίκη, Άντζελας Μπρούσκου, Γιώργου Νανούρη, Κωνσταντίνου Ρήγου, Θάνου Παπακωνσταντίνου, Δημήτρη Τάρλοου, Μάρθας Φριντζήλα, ενώ έτοιμος είναι ο σχεδιασμός για το καλοκαίρι του 20 που θα ανακοινωθεί εν καιρώ από το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.       

Ως «απόλυτη προτεραιότητα» χαρακτήρισε ο Δημήτρης Λιγνάδης τη δραματική σχολή του Εθνικού, που στόχος της δεν θα είναι απλώς να ετοιμάζει καλούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες (από πέρσι) αλλά να προσφέρει «μια ευρεία πνευματικότητα και εις βάθος μόρφωση», ενώ συνοπτικά αναφέρθηκε στον προγραμματισμό της η νέα διευθύντρια της Σχολής Δηώ Καγγελάρη.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα είδηση αφορά στο γεγονός ότι σκηνές του Εθνικού (ενδεικτικά το Rex και το Σχολείον-Ειρήνη Παππά -επιδίωξη είναι να δημιουργηθεί εκεί ένα ανοικτό θέατρο 1200 θέσεων-) θα λειτουργούν και τους θερινούς μήνες, με στόχο να προσεγγίσουν τους Αθηναίους που παραμένουν στο κλεινόν άστυ αλλά και τους ξένους τουρίστες που αναζητούν ένα θέαμα επιπέδου. Στα αξιοσημείωτα εντάσσονται και η ονοματοδοσία του ισογείου του Rex σε Σκηνή Ελένης Παπαδάκη, ο σχεδιασμός αυτόνομων εκδόσεων Εθνικού Θεάτρου που θα περιέχουν σημαίνοντα μεταφραστικά έργα, η οργάνωση και η ολοκλήρωση των αρχείων του Εθνικού, η παρουσία υποτίτλων στην αγγλική για όλες τις παραστάσεις, στα πλαίσια της έμφασης στην ιστορική μνήμη οι δράσεις για τον εορτασμό της ναυμαχίας της Σαλαμίνας, τα έργα υποδομής στο σύνολο των χώρων του Εθνικού, ενώ ανακοινώθηκε ότι μέχρι και τις 23/10 τα εισιτήρια για τις παραστάσεις της τρέχουσας σεζόν (πλην των επαναλήψεων και του Μικρού Εθνικού) θα κοστίζουν 10 ευρώ.

 

Αναφορά έγινε και στα «φλέγοντα  οικονομικά ζητήματα, που είναι απαραίτητο να λυθούν προκειμένου να μπορέσει να υλοποιηθεί το όραμα», χωρίς όμως να δοθούν περισσότερες λεπτομέρειες καθώς το ζήτημα βρίσκεται ακόμα στη φάση της διερεύνησης.

Από την πλευρά της η Έρι Κύργια, αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια, παρουσίασε και επισήμως το πρόγραμμα της τρέχουσας καλλιτεχνικής περιόδου.

Με ιδιαίτερο πείσμα και ενθουσιασμό -και με ωραία και ορθή χρήση της ελληνικής, αξίζει ενίοτε να σημειώνονται και αυτά-,«όνειρα, ρεαλισμό και όχι με φοβικό σύνδρομο», ο Δημήτρης Λιγνάδης δημιούργησε υψηλές προσδοκίες για την επαύριο του Εθνικού, που αναμένουμε ενθέρμως την πραγμάτωσή τους.   

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.