Τα σεμινάρια και οι δράσεις του θεάτρου Κάμιρος για το 2025-2026

Τα σεμινάρια και οι δράσεις του θεάτρου Κάμιρος για το 2025-2026

ΣΚΗΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | ΑΚΑΔΗΜΙΑ
Ένα εκπαιδευτικό πεδίο για νέους σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Ένα εξάμηνο πρόγραμμα εκπαίδευσης για νέους/ες σκηνοθέτες/τριες και ηθοποιούς. Δύο τμήματα (ένα υποκριτικής και σκηνοθεσίας) με παράλληλο πρόγραμμα μαθημάτων, κάθε Σάββατο. Το Σκηνικό Πεδίο | Ακαδημία απευθύνεται σε νέους επαγγελματίες ηθοποιούς και σκηνοθέτες/τριες, απόφοιτους/ες δραματικών σχολών και σχολών σκηνοθεσίες, σε νέους/ες δημιουργούς και performer που θέλουν να εξερευνήσουν την τέχνη της σκηνοθεσίας. Αναλυτικά:

Τμήμα Υποκριτικής
«Ηθοποιός-Δραματουργός. Σκηνική αφέλεια»
Εισηγητής: Γιώργος Παύλου

Όλο και πιο συχνά παρατηρούμε στις σύγχρονες παραστάσεις να απομακρύνονται από την φόρμα του ρεαλισμού. Δεν είναι λίγες οι φορές όπου βλέπουμε απαράβατους κανόνες να καταπατούνται. Η κάθε παράσταση πλέον, οφείλει κατά την διάρκεια των προβών να δημιουργήσει τους δικούς της κανόνες από τους οποίους θα προκύψει το εκάστοτε παραστασιακό σύμπαν. Κάπως έτσι η κάθε σύγχρονη παράσταση μοιάζει να ανήκει σε ένα και μοναδικό δικό της υβριδικό είδος. Πού υπάρχει η υποκριτική σε όλα αυτά και πως επηρεάζεται; Πώς ένας σύγχρονος Ηθοποιός- Δημιουργός θα μπορέσει να προτείνει στις πρόβες, όταν η ασφάλεια του ρεαλιστικού «παιξίματος» δεν υπάρχει ως επιλογή; Ποια είναι αυτή η υποκριτική ύπαρξη που θα μπορέσει να επικοινωνήσει με την εκάστοτε δραματουργία ώστε το σώμα και η φωνή των ερμηνευτών να δημιουργήσουν σκηνική δραματουργία, η οποία θα γίνει μέρος της παράστασης;

Μέσα από το «Ονειρόδραμα» του Στρίντμπεργκ, ένα έργο το οποίο προσφέρεται για πολλές και διαφορετικές αναγνώσεις, θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα. Είτε πρόκειται για μια μεταδραματική προσέγγιση είτε για μαγικό ρεαλισμό είτε για οποιοδήποτε άλλο είδος το οποίο δεν έχουμε ακόμα ανακαλύψει, η ποίηση που προκύπτει μέσα από το έργο του Στρίντμπεργκ αποτελεί μια πολύ πλούσια ύλη, ώστε να ερευνήσουμε και εφεύρουμε τα υποκριτικά εργαλεία τα οποία θα εξυπηρετήσουν την δημιουργικότητα μας και θα απενοχοποιήσουν την σκηνική αφέλεια και φαντασία.

Μέρες και Ώρες Μαθήματος: Κάθε Σάββατο, 11:00 - 14:00
Περίοδος Μαθημάτων: Από 18 Οκτωβρίου 2025 έως 28 Μαρτίου 2026
Κόστος εργαστηρίου: 100 ευρώ / μήνα
Περίοδος Εγγραφών: Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου έως Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2025
Πληροφορίες - Εγγραφές: 6989945228, [email protected]

*Παράλληλα με το εβδομαδιαίο μάθημα υποκριτικής, οι συμμετέχοντες/ουσες θα μπορούν κατά βούληση να συμμετέχουν στις θεατρικές παραστάσεις και performances που θα ετοιμάζουν οι συμμετέχοντες/ουσες στο τμήμα σκηνοθεσίας. Τα έργα αυτά θα παρουσιαστούν τον Απρίλιο του 2026 στην Κάμιρο.

Τμήμα Σκηνοθεσίας
Εισηγητές/τριες (με χρονική σειρά): Γιώργος Βαλαής, Γεωργία Μαυραγάνη, Άρτεμις Φλέσσα, Χριστίνα Θανάσουλα, Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, Ηλέκτρα Ελληνικιώτη

 

Ένα εξάμηνο πρόγραμμα εβδομαδιαίων τετράωρων μαθημάτων σκηνοθεσίας, κατά τη διάρκεια του οποίου οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με βασικές αρχές της σκηνοθεσίας και να δουλέψουν εφαρμοσμένα σε
project της επιλογής τους. Αφού επιλέξουν το έργο ή το θέμα που επιθυμούν, κατά την διάρκεια του προγράμματος θα δουλέψουν σε αυτά υπό την καθοδήγηση τριών σκηνοθετών/τριών, μίας σκηνογράφου, μιας φωτίστριας και μιας δραματουργού. Ξεκινώντας με τον Γιώργο Βαλαή, στα μαθήματα θα διερευνηθούν θεμελιώδεις έννοιες που αφορούν την σκηνοθεσία και πώς αυτή επεμβαίνει στην σκηνική γραφή, πώς χρησιμοποιεί την δραματουργία, την χρήση του λόγου, την έννοια του αγγελιοφόρου, την μεταστροφή κειμένων, το θέατρο ντοκουμέντο, την χρήση του λόγου, την σκηνή ως ένα μουσικό πεδίο διαχείρισης νοημάτων και καταστάσεων για την παραγωγή ενός έργου τέχνης. Στη συνέχεια με την Γεωργία Μαυραγάνη και πάντα με αφετηρία τις ιδέες τους, θα εργαστούν πάνω στο πώς ψάχνεις και φτιάχνεις την προσωπική σου σκηνοθετική γραφή, στο πώς διαβάζεις και μελετάς ένα έργο παραμένοντας προσωπικός, πώς αποκρυπτογραφείς ένα θεατρικό χωρίς όμως να υποχωρείς αλλά αντίθετα εξελίσσοντας τον προσωπικό σου τρόπο.

Θα ακολουθήσει μια περίοδος μαθημάτων σχεδιασμένων πάνω στην γνωριμία και τη συνεργασία με τρεις θεμελιώδεις τομείς της θεατρικής πράξης: την σκηνογραφία, τον σχεδιασμό φωτισμών και την δραματουργία. Εκκινώντας με την Άρτεμις Φλέσσα και με το μάθημα της σκηνογραφίας, θα εισαχθούν στη δημιουργική σχέση σκηνοθέτη και σκηνογράφου. Μέσα από ανοιχτή συζήτηση και συνεργασία πάνω στα projects /ιδέες των συμμετεχόντων, θα διερευνηθούν οι τρόποι με τους οποίους ο σκηνικός χώρος συνδιαμορφώνει τη δραματουργία και οργανώνει, υποστηρίζει, ή/και ορίζει τη θεατρική αφήγηση. Ακολουθούν οι συναντήσεις με την Χριστίνα Θανάσουλα και άξονα τον θεατρικό φωτισμό, οι οποίες αποσκοπούν στο να φέρουν τους συμμετέχοντες σε μια πρώτη επαφή με τον σχεδιασμό φωτισμών, καθώς και τις βασικές αρχές και λειτουργίες που μπορεί να εξυπηρετήσει το φως επί σκηνής στα πλαίσια μιας θεατρικής παράστασης. Στόχος είναι οι συμμετέχοντες να εξοικειωθούν με τη διαδικασία και την δραματουργία του σχεδιασμού φωτισμών, να αναπτύξουν κριτικό προβληματισμό σχετικά με το αντικείμενο, καθώς και να αναπτύξουν ικανότητα συλλογικής-ομαδικής εργασίας πάνω στο αντικείμενο.

Το τρίτο μέρος αυτής της περιόδου μαθημάτων, κλείνει με την Παναγιώτα Κωνσταντινάκου και τα μαθήματα δραματουργίας, στα οποία θα δοθούν ορισμοί και βασικές αρχές της δραματουργίας παράστασης [production dramaturgy] σε συσχετισμό με τη σκηνοθεσία και συζητηθούν τα πεδία της συνεργασίας του σκηνοθέτη με την δραματουργό [dramaturg]. Θα εξεταστούν μέθοδοι
δραματουργικής οργάνωσης του υλικού και θα εξερευνηθεί η έννοια της σκηνικής αφήγησης.

Τέλος, οι συμμετέχοντες/ουσες στα μαθήματα με την Ηλέκτρα Ελληνικιώτη θα δουλέψουν πάνω στην τελική φάση μιας παράστασης. Ποια είναι η διαδικασία τελικής σύνθεσης των επιμέρους στοιχείων και επιλογών μιας σκηνοθεσίας; Πώς επιλέγουμε τι αφήνουμε πίσω μας και τι κρατάμε; Πώς «ακούμε» τι επιθυμεί και αντέχει να κρατήσει το έργο μας όταν πλησιάζει η στιγμή της συνάντησής του με τον θεατή; Ποιος είναι ο ρόλος του σκηνοθέτη όταν πλέον το έργο έχει ανέβει; Τα έργα των σκηνοθετών/τριών θα παρουσιαστούν τον Απρίλιο του 2026 στην Κάμιρο. Για τις ανάγκες υλοποίησης τους, οι συμμετέχοντες/ουσες θα μπορούν κατά βούληση και όχι δεσμευτικά (αλλά σε κάθε περίπτωση σε συνεννόηση μαζί τους) να συνεργαστούν με τους/τις συμμετέχοντες/ουσες ηθοποιούς του τμήματος υποκριτικής.

Μέρες και Ώρες Μαθήματος: Κάθε Σάββατο, 15:00 - 19:00
Περίοδος Μαθημάτων: Από 18 Οκτωβρίου 2025 έως 28 Μαρτίου 2026
Κόστος εργαστηρίου: 1.350 ευρώ (Προσφορά προεγγραφής: 1.200 ευρώ)
Περίοδος Εγγραφών: Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου έως Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2025
Πληροφορίες - Εγγραφές: 6989945228, [email protected]

ΣΚΗΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
| ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ |
Μια συνεργασία της Καμίρου με το Δίκτυο Συγγραφέων

 

Το Δίκτυο Συγγραφέων και η Κάμιρος διοργανώνουν μια σειρά μηνιαίων συζητήσεων που εξετάζουν θέματα και τρόπους της σύγχρονης ελληνόφωνης λογοτεχνίας, με έμφαση στην διακαλλιτεχνικότητα και τον διάλογο. Γύρω από ένα στρογγυλό τραπέζι
και υπό μορφή συμποσίου, οι καλεσμένες/οι συγγραφείς συζητούν μεταξύ τους και με το κοινό για μια σειρά από ζητήματα που αφορούν το «τι» και το «πώς» της σύγχρονης γραφής. Οι θεματικές θα ανακοινώνονται στην πορεία της χρονιάς.

Οι πρώτες δύο ημερομηνίες και θεματικές του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ είναι:
Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025 στις 20:30 | ΔΥΣΤΟΠΙΑ
Η δυστοπία ως όχημα κατανόησης του κόσμου
Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 20:30 | ΠΟΎ ΑΝΗΚΩ;
Ο τόπος ως εξορία και ως νοσταλγία.

ΣΚΗΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | ΔΟΚΙΜΕΣ
Έρευνα, συμπράξεις, residencies

Κατά τη διάρκεια της χρονιάς θα πραγματοποιούνται ερευνητικά project και pop-up performances, φιλοξενίες καλλιτεχνών από όλο το φάσμα των τεχνών και ανοιχτές για το κοινό συζητήσεις. Το πρόγραμμα των ΔΟΚΙΜΩΝ θα ανακοινώνεται μηνιαίως.

ΣΚΗΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | ΑΡΧΕΙΟ
Εκδόσεις, βιβλιοθήκη, documentation, podcast

Επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα της Καμίρου, για να βρείτε τις εκδόσεις μας, μελέτες, αρχεία και τον κύκλο podcast.
http://www.kamirosscenicfield.com

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.