Κυριάκος Σφέτσας: Ψηφιακή κυκλοφορία δισκογραφίας κι ανέκδοτου υλικού
2022-02-24Ο Κυριάκος Σφέτσας είναι ένας από τους μεγαλύτερους και σημαντικότερους Έλληνες σύγχρονους συνθέτες με εξαιρετική ευρύτητα συνθέσεων και τεράστιο ρεπερτόριο. Άλλωστε, συνεχίζει να μας δίνει απλόχερα έργα και ιδέες, εμπνεόμενος από τον κόσμο του σήμερα. Η βαθιά εκτίμηση που τρέφουμε προς το έργο και την προσωπικότητα του Κυριάκου Σφέτσα δεν θα μπορούσε να μας αφήσει αδιάφορους παρατηρώντας την απουσία της δισκογραφίας του από το ψηφιακό κόσμο.
Έτσι, με μεγάλη χαρά και τιμή και υπό την καθοδήγηση του συνθέτη, προχωράμε σε συνεργασία με την The Hubsters - που έχει αναλάβει την ψηφιακή διανομή - στην ψηφιοποίηση του μεγαλύτερου μέρος της μέχρι τώρα δισκογραφίας του.
Η αρχή γίνεται με τέσσερα σημαντικά άλμπουμ: Το «Χωρίς Σύνορα» με την Greek Fusion Orchestra, τα δύο soundtrack για τις ομώνυμες ταινίες του Παύλου Τάσιου, «Παραγγελιά» & «Το Στίγμα» και το «Γη των Απουσιών» έργο βασισμένο στην εμβληματική ποίηση της Κικής Δημουλά, με αφορμή τα δύο χρόνια από τον θάνατό της.
Τους επόμενους μήνες θα κυκλοφορήσει ψηφιακά μεγάλο μέρος της δισκογραφίας του Κυριάκου Σφέτσα καθώς και ανέκδοτο υλικό.
Χωρίς Σύνορα – https://orcd.co/kyqwvbk
Παραγγελιά – https://orcd.co/24rkbv2
Το Στίγμα – https://orcd.co/o0mw0ny
Γη Των Απουσιών – https://orcd.co/zewml92
Κυκλοφορούν από την Goodheart Productions σε ψηφιακή διανομή της The Ηubsters.
ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ, Greek Fusion Orchestra (1980)
Με κάλεσμα του Μάνου Χατζιδάκι ο συνθέτης ξεκίνησε ως εξωτερικός παραγωγός του κρατικού ραδιοφώνου στα τέλη του 1975. Η Σοφία Μιχαλίτση του έδωσε μισή ώρα την εβδομάδα για την παραγωγή πρωτότυπης μουσικής στο Δεύτερο Πρόγραμμα. Έτσι γεννήθηκε ένα εξαμελές συγκρότημα, γνωστό έκτοτε ως Greek Fusion Orchestra και που κύριο χαρακτηριστικό του ήταν ο πρωτοποριακός τρόπος που συνδύαζε σε μια κοινή γραφή, (fusion), ποικίλα στοιχεία της σύγχρονης μουσικής και της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. Αν και η δράση του κράτησε μόνο δύο χρόνια δημιούργησε ένα μύθο γύρω από το όνομά του. Παρότι το συγκρότημα δεν υπήρχε πλέον, ο Κυριάκος Σφέτσας αποδέχθηκε το 1980 την πρόταση του Γιώργου Πετσίλα (δ/ντή τότε της ΕΜΙ) να ηχογραφήσει στα ιστορικά studio της Columbia, με στόχο την κυκλοφορία του άλμπουμ τον ίδιο χρόνο.
Ο Κυριάκος Σφέτσας αναφέρει σχετικά με το άλμπουμ: «Πέρα από την όποια αξία της μουσικής του, το «Χωρίς Σύνορα», πιστεύω, ότι είναι και μαρτυρία για μια ιδεολογία και στάση ζωής, η οποία, για τότε τουλάχιστον, υπήρξε και ήταν πρωτοφανέρωτη: μία δηλαδή, από κοινού, καλλιτεχνική έκφραση μουσικών, που νιώθουν αίφνης να είναι χρήσιμοι και ουσιαστικοί, δια μέσου της δουλειάς και των δυνατοτήτων τους».
Το «Χωρίς Σύνορα» αποτελεί το κύκνειο άσμα της Greek Fusion Orchestra και έναν πολύ αγαπημένο δίσκο της ελληνικής jazz fusion από το 1980 έως σήμερα.
ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ (1981)
Η «Παραγγελιά» είναι η μουσική που έγραψε ο Κυριάκος Σφέτσας για την ομώνυμη ταινία του Παύλου Τάσιου που αργότερα κυκλοφόρησε και ως «Στο Δρόμο» με τους στίχους και την ερμηνεία της Κατερίνας Γώγου.
Τον Ιούλιο του 1980, ο Παύλος Τάσιος και η Κατερίνα Γώγου κάλεσαν τον Κυριάκο Σφέτσα ώστε να μιλήσουν για την ταινία. Είχαν δώσει και σε άλλους συνθέτες να δημιουργήσουν το soundtrack αλλά το αποτέλεσμα δεν τους ικανοποίησε. Ο Σφέτσας δέχτηκε αλλά τους ενημέρωσε πως θα έφευγε για διακοπές στην Λευκάδα. Η ταινία θα έπρεπε να ήταν έτοιμη στις αρχές Σεπτέμβρη ώστε να υποβληθεί η κόπια για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Ο συνθέτης είχε δει το υλικό στη μουβιόλα μόνο μια φορά. Έχοντας στο μυαλό του αυτές τις εικόνες αλλά και την ιστορία του Κοεμτζή, έγραψε την μουσική μέσα στον Αύγουστο και συγκεκριμένα όπως περιγράφει ο ίδιος «κάποια αιχμηρά κομμάτια και δυο μπαλάντες όπου το μπλουζ, το ροκ, η τζαζ κι ο αυτοσχεδιασμός σε ανατολίζουσες και δυτικότροπες εκδοχές συμβιώνουν πονετικά, αλλά πάντα σε μια ρέουσα έξαρση.» Ο Παύλος Τάσιος, η Κατερίνα Γώγου και ο Γιάννης Τσιτσόπουλος (που έκανε το μοντάζ) βρήκαν σε αυτές τις συνθέσεις την απόλυτη μουσική συνοδεία για την ταινία και το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό. Η ταινία σάρωσε όλα τα βραβεία στο Φεστιβάλ (μαζί με το βραβείο μουσικής), και γνώρισε μεγάλη επιτυχία και στις αίθουσες.
ΤΟ ΣΤΙΓΜΑ (1982)
Δύο χρόνια μετά την «Παραγγελιά», ο Παύλος Τάσιος ζήτησε από τον Κυριάκο Σφέτσα να γράψει τη μουσική για την νέα του ταινία «Το Στίγμα». Ήταν η τελευταία δουλειά που έκαναν μαζί κι έκτοτε οι δρόμοι τους χώρισαν, έτσι απλά.
Ο ίδιος αναφέρει για τη δημιουργία της μουσικής της ταινίας: «Στο Στίγμα, τα πράγματα παρ’ ότι τραγικά, δεν φτάνουν την καυτή φόρτιση της «Παραγγελιάς». Είναι ένα δράμα πιο σιωπηλό, πιο κρυμμένο και λιγότερο εξωστρεφές, στην όλη πορεία του. Φέρει τις απαραίτητες εξάρσεις, όμως παραμένει κρυφό, υπακούοντας στις νόρμες μιας κοινωνικής, ανομολόγητης συνθήκης. Η μουσική, ακολουθεί πιστά την δραματουργική εξέλιξη της ταινίας, σκιάζοντάς την, κατά περίπτωση. Η συγκινησιακή φόρτιση σκηνών και εικόνων, οδηγούν στην άρθρωση ενός ομοιογενούς μουσικού ύφους το οποίο ακόμη και στις εξάρσεις του, – όπως και στην ταινία – διατηρεί την δραματικότητά του μέσα από σιωπηλούς και χαμηλούς τόνους».
ΓΗ ΤΩΝ ΑΠΟΥΣΙΩΝ (2004)
Στο έργο «Γη Των Απουσιών» ο Κυριάκος Σφέτσας ανθολόγησε ένα ευρύ φάσμα ποιημάτων της Κικής Δημουλά. Με αφετηρία το υλικό αυτό, συνέθεσε ένα έργο με στόχο μιαν ιδιαίτερη ανάδειξη του ποιητικού λόγου: με λιτές μελοποιήσεις στίχων που αποδίδει μια χορωδία κοριτσιών, με οργανωμένη στην παρτιτούρα ενός είδους ποιητικού λιμπρέτου με απαγγελία-ερμηνεία ηθοποιού, καθώς και ρομαντικής υποστηρικτικής μουσικής συνοδείας από μια πλήρη ορχήστρα νυκτών εγχόρδων την οποία πλαισιώνουν 5 ξεχωριστοί σολίστ: τρομπέτα, πιάνο, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο και κρουστά. Το έργο ήταν παραγγελία του αείμνηστου Θανάση Τσιπινάκη, διευθυντή της Ορχήστρας Νυκτών Εγχόρδων του Δήμου Πατρέων. Παρουσιάστηκε ζωντανά σε παγκόσμια πρώτη στις 25 Αυγούστου 2003, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας.
Η ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2003, με την Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου στην απαγγελία-ερμηνεία των ποιημάτων, το φωνητικό σύνολο «Ηχώ» σε διδασκαλία της Λένας Σουρμελή, την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων του Δήμου Πατρέων και με την σύμπραξη 5 σολίστ. Διευθύνει ο Θανάσης Τσιπινάκης.
Η Κική Δημουλά είχε γράψει στο ένθετο του δίσκου: «Το σημαντικό για μένα είναι ότι ο Κυριάκος Σφέτσας έδωσε μουσική σ’ εκείνον τον ανεπίστρεπτο χρόνο που έγραψα τα ποιήματα αυτά. Είμαι πολύ συγκινημένη από τη δουλειά του, που τη θεωρώ σπουδαία».