«Χαλαρώσου» μας προτρέπει ο Γιαν Βαν και συζητάμε μαζί του για το νέο του single και πολλά ακόμη!

«Χαλαρώσου» μας προτρέπει ο Γιαν Βαν και συζητάμε μαζί του για το νέο του single και πολλά ακόμη!

Ο Γιαν Βαν κάποια στιγμή το 2013 αγόρασε ένα παλιό κασετόφωνο, που δεν λειτουργούσε αλλά ήταν πολύ όμορφο. Το κασετόφωνο περιείχε μία κασέτα την οποία και αποφάσισε να ακούσει 7 χρόνια αργότερα. Η κασέτα περιείχε έναν 40λεπτο καθοδηγούμενο διαλογισμό.
Το νέο του single «Χαλαρώσου» είναι το κομμάτι που έγραψε μετά απο αυτή την ακρόαση, χωρίς να έχει ιδέα σε ποιον ανήκε η φωνή που άκουγε στον διαλογισμό ή ποιος είχε σκεφτεί αυτά τα λόγια - αυτό που ήθελε ήταν να βάλει μουσική σε αυτό το «πανώριο υπερβατικό πανηγύρι αγάπης».


Το «Χαλαρώσου» είναι μάλλον ό,τι χρειαζόμαστε οι περισσότεροι να ακούσουμε αυτές τις ημέρες και αποτελεί την αφορμή για τη συζήτηση που είχαμε.

Απολαύστε τον! 

- Πρόσφατα κυκλοφόρησες το single “Χαλαρώσου”, στο οποίο αναφέρεις ότι πρόκειται ουσιαστικά για ηχογράφηση διαλογισμού. Θέλω να ξεκινήσουμε λέγοντάς μου αν έχεις σχέση με τον διαλογισμό ή με οποιαδήποτε μορφή αυτοβελτίωσης και ποια είναι η άποψή σου για αυτό.

Ναι, είναι από μια κασέτα, αγνώστου προς το παρόν πατρός. Αυτή η φωνή συντόνισε μέσα μου πολλά μη συμβατά στοιχεία και μου χάρισε στιγμές ηρεμίας. Το μουσικό κομμάτι ήταν κάτι που προέκυψε φυσικά, θέλησα να βάλω μουσική σε αυτό το "πανώριο υπερβατικό πανηγύρι αγάπης". Έχω περάσει κάποια πρωινά και απογεύματα με γιόγκα, μέχρι εκεί. Η χαλάρωση, η πνευματική και σωματική ηρεμία είναι το απαραίτητο στοιχείο για να καταφέρουμε το ο,τιδηποτε και τρόπος για να είμαστε σε πραγματική εγρήγορση. Δεχόμαστε καθημερινά τόσο στρές που για μενα το "Χαλαρώσου" ήταν το σωστό μήνυμα τη σωστή στιγμή.

- Πώς βιώνεις τη δεύτερη καραντίνα; Πιστεύεις ότι όλη αυτή η κατάσταση θα οδηγήσει σε μια νέα ταξή πραγμάτων στη μουσική και την κοινωνία γενικότερα;
Με αρκετό βάρος, μια κούραση διαρκείας, είναι σαν ένας εφιάλτης που δεν λέει να τελειώσει. Είναι τόσο μεγάλο όλο αυτό και άγνωστο το τι φέρνει. Δεν καταλαβαίνω πώς υπάρχουν άνθρωποι που εκμεταλλεύονται την πανδημία και ιδιωτεύουν ή τους ενδιαφέρουν μικροπολιτικά "συμφέροντα" λες και όλα είναι μπίζνες και ίματζ. Πρέπει όλο αυτό που μας συμβαίνει να μας βοηθήσει να βρούμε από την αρχή τι είναι σημαντικό και πώς θέλουμε να ζήσουμε. Αν για παράδειγμα δεν γίνουν τώρα γενναίες αλλαγές και παροχές στην δημόσια υγεία, πότε θα γίνουν; Βλέπουμε σε Γαλλία, Γερμανία, παραδοσιακά και στην Ελλάδα, μιαν απάνθρωπη κρατική βία, πάνοπολους robocop με μένος και εμπάθεια να βαράνε στο ψαχνό. Είναι αυτή η κοινωνία που θέλουμε;  Αυτό που βλέπω να φέρνει η μετά covid-19 εποχή δε μου αρέσει, πρέπει να αντισταθούμε, να μη γίνουμε μια παθητική άμορφη τηλεκατευθυνόμενη μάζα.

 

- Σπούδασες μουσική στο Ρόττερνταμ, όπου έζησες για 7 χρόνια. Πώς αποφάσισες να βρεθείς εκεί και τι ήταν αυτό που σε έκανε να φύγεις;
Η ανάγκη να κάνω μουσική σε συνδυασμό με το να ζήσω κάπου αλλού, εκτός Ελλάδας. Ήταν ένας πλήρης κύκλος. Νομίζω, όπου και να ήμουν, τα ίδια "πράγματα" θα έψαχνα και θα έκανα. Στην Αθήνα υπάρχουν πολλά που αγαπώ και έτσι γύρισα στην αγκαλιά της.

- Έχεις μείνει και αλλού εκτός από την Ολλανδία;
Ναι, όμορφα καλοκαίρια με τον αδερφό μου στη Βαρκελώνη και ένα καλοκαίρι στη Νέα Υόρκη.

- Πιστεύεις ότι η Ελλάδα είναι φιλική χώρα για τους καλλιτέχνες (μιλάω για συνθήκες προ – κορωνοιού);
Εχθρική δεν είναι! Νομίζω σιγά - σιγά υπάρχει ένα κοινό που ψάχνει μουσική χωρίς συμπλέγματα και συνειδητά υποστηρίζει καλλιτέχνες εκτός ετικέτας και είδους.

- Ο χαρακτήρας σου συμδαβίζει με την ποικιλία που έχει η μουσική σου στον ήχο, καθώς η μουσική σου περιλαμβάνει ένα τεράστιο φάσμα από λαική μέχρι ηλεκτρονική;
Δεν με γνωρίζω τόσο καλά, μάλλον!

- Πώς θα χαρακτήριζες τη μουσική σου με τρεις λέξεις;
Ελληνική λόγω καταγωγής, ρυθμική λόγω οργάνου και ανεξάρτητη λόγω επιλογής.

- Σε τι περιβάλλοντα έχεις εργαστεί ως μουσικός;
Μαγαζιά, stages, συναυλίες, θέατρα, ξενοδοχεία, clubs, γήπεδα, πάλκα, studio, σε φυλακές, σχολεία, στον δρόμο, σε γλέντια, γάμους, βαφτίσια, εγκαίνια, τελετές, τηλεόραση, ραδιόφωνο... Σαν μέλος μπάντας, session, συγκροτηματάρχης... Οι κακοί δεν τραγουδούν κι αν τραγουδούν το τραγούδι τους δε με αγγίζει. Όπου έχει μουσική, παίρνω το ταμπουράκι μου και πάω.

- Πες μας λίγα λόγια σχετικά με τις συνεργασίες σου με τον Παύλο Παυλίδη, τον Φοίβο Δεληβοριά, τον Φώτη Σιώτα και τον Ευθύμη Φιλίππου.
Είμαι πολύ τυχερός που τους γνωρίζω και έχουμε κάνει κάτι μαζί. Το κοινό που έχουν όλες αυτές οι συνεργασίες είναι πως ήταν ενα προχώρημα για εμένα. Έκανα μουσική και δούλεψα πέρα από αυτό που γνωριζω και μπορώ να κάνω. Αναγκάστηκα να το δω αλλιώς και έτσι έγινε κάτι καινούριο, κάτι διαφορετικό που χωρίς αυτούς δε θα είχε γίνει.

- Πες μου τρία αγαπημένα σου άλμπουμ και τρεις νέους καλλιτέχνες που θαυμάζεις από την εγχώρια σκηνή.
Μου αρέσει αυτό που κάνουν τα παιδιά στην Polyscope και ελπίζω να βρούν το κοινό τους! Μ' άρεσε το Akkar του Δημήτρη Καλαμαρά, το λουπαριστό "Incoming Elks". Μ'αρέσει η Melentini και η φετινή "9 Songs For Post - Greek Films" είναι μια ώραια συλλογή τραγουδιών. Επισής, χάρηκα πολύ την κυκλοφορία σε βινύλιο του Idyllwild Suite του φίλου και συνοδοιπόρου Βαγγέλη Στεφανόπουλου καθώς και το Year of the Thing του αγαπημένου Κωστή Χριστοδούλου.

- Παίζεις και άλλα μουσικά όργανα εκτός από ντραμς;
Πιάνο (ολίγον).

 

- Παίζεις άλλα κρουστά πέραν των ντραμς; Πόσο διαφορετική είναι η τεχνική και η νοοτροπία στα υπόλοιπα κρουστά όργανα πέραν των ντραμς;
Δεν ξέρω. Αυτό που με εντυπωσιάζει είναι πώς κάποια πολύ απλά κρουστά στα χέρια ενός ικανού παίχτη μπορούν και ξεπερνούν τον όποιο περιορισμό. Το ηπειρώτικο ντέφι ή  η Kanjira για παράδειγμα, είναι μια "παιδική" κατασκευή που όμως μπορεί να σε κρατήσει όλο το βράδυ στο πόδι χορεύοντας, μια σταλίτσα οργανάκι. 

- Στίχος ή μουσική;
Και τα δύο, για αυτό γράφω τραγούδια. Όταν ενα από τα δυο είναι αρκετό, το αφήνω έτσι.

- Ποια είναι η σχέση σου με τα Χριστούγεννα; 
Συμβατική. Το καλύτερο που μπορεί να συμβεί τέτοιες μέρες είναι να παίζω μουσική με φίλους που αγαπώ και που δε χρειάζεται να εξηγήσουμε τι κάνουμε, απλά συμβαίνει.

- Αν είχες τη δυνατότητα να γυρίσεις τον χρόνο πίσω και να συνομιλήσεις με τρεις προσωπικότητες, ποιες θα ήταν;
Διογένη, Γιάννη Χρήστου, Μάρκο Βαμβακάρη.

- Κλείσε με τα σχέδια που ετοιμάζεις αυτήν την περίοδο και μια συμβουλή σε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με τη μουσική επαγγελματικά.
Έχουμε κάνει με το κουαρτέτο (Φώτης Σιώτας, Βαγγέλης Στεφανόπουλος, Παρασκευάς Κίτσος & εγώ) έναν δίσκο. Είναι έτοιμος και θα προβάλει όταν έρθει η ώρα του, ο τίτλος του είναι Streams και θα κυκλοφορήσει απο την Teranga Beat. Είναι πολύ ιδιαίτερο άλμπουμ και ελπίζω να μας δοθεί η ευκαιρία να το παρουσιάσουμε live. Η μουσική, από μόνη της, είναι σκοπός ζωης. Το μόνο που έχει να κάνει κάποιος είναι να είναι ειλικρινής με τον εαυτό του και ευγενικός με τους άλλους. Ευχαριστώ για την κουβέντα, ευχές για καλύτερες μέρες!

 

Ακούστε περισσότερο Γιαν Βαν στο YouTube channel του εδώ.

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.