Ο Θείος Άρης μίλησε με τη βιολίστρια Ελεάννα Στράτου λίγο πριν το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων

Ο Θείος Άρης μίλησε με τη βιολίστρια Ελεάννα Στράτου λίγο πριν το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων

Από τις 24 Αυγούστου μέχρι και τις 4 Σεπτεμβρίου το 13ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων θα χαρίσει όμορφες μουσικές, και όχι μόνο, στιγμές στο φιλόμουσο κοινό. Είχα τη χαρά να συνομιλήσω με την ξεχωριστή βιολίστρια Ελεάννα Στράτου η οποία συμμετέχει στο Φεστιβάλ στις συναυλίες της 29ης και 31ης Αυγούστου. Απόφοιτος της Ανωτάτης Ακαδημίας Μουσικής και Θεάτρου του Μονάχου, μέλος της Ακαδημίας της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Λουξεμβούργου πλέον φοιτά στην Ανωτάτη Ακαδημία Μουσικής και Χορού της Κολωνίας και συνεχίζει τις σπουδές της ( Master) με τον Prof. Ingolf Turban στην Ανωτάτη Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου του Μονάχου.

Η Ελεάννα Στράτου εχει δώσει συναυλίες μουσικής δωματίου σε χώρες όπως Ελβετία, Αυστρία, Βέλγιο, Ιταλία, Γερμανία, Ρωσία ,Ελλάδα, Γαλλία  και συμμετέχει τακτικά σε συναυλίες μουσικής δωματίου στο Queen Elisabeth Music Chapel στο Βέλγιο.

Ελεάννα, πώς ξεκίνησε η αγάπη σου για το βιολί; Ήταν μια συνειδητή επιλογή από την αρχή ή ασχολήθηκες με κάποιο άλλο μουσικό όργανο και το βιολί προέκυψε στην πορεία;

Θα έλεγα ότι η αγάπη μου για το βιολί ξεκίνησε κάπως ποιητικά. Δεν ήταν ακριβώς μια συνειδητή επιλογή από την αρχή, με την έννοια ότι ήξερα πως "αυτό είναι το μουσικό όργανο που θέλω". Ήμουν αρκετά μικρή όταν πρωτοήρθα σε επαφή με τη μουσική, και θυμάμαι ότι αρχικά ήθελα να μάθω πιάνο ή κιθάρα, καθώς ήταν τα μόνα όργανα που είχα ακούσει μέχρι τότε.
Αυτό που έκανε το βιολί να ξεχωρίσει στην ψυχή μου ήταν μια φράση του παππού μου, ενός ανθρώπου που αγαπά βαθιά τη μουσική, χωρίς να είναι μουσικός ο ίδιος. Μου είχε πει σε ανύποπτο χρόνο : «Το βιολί είναι ο βασιλιάς των οργάνων".  Αυτή η φράση καρφώθηκε μέσα μου και δεν την αμφισβήτησα πότε από τότε . Ήταν σαν να μου αποκάλυπτε ένα πολύτιμο μυστικό και αμέσως και τελείως αυθόρμητα αποφάσισα ότι θα μάθω βιολί χωρίς δεύτερη σκέψη.

Υπάρχουν δυσκολίες να είσαι επαγγελματίας μουσικός στην Ελλάδα; Αν θες να μου τις αναφέρεις. Πιστεύω, όμως, ότι υπάρχουν πολλές στιγμές ικανοποίησης, Θα ήθελα να μου αναφέρεις και αυτές!

Όπως σε κάθε επάγγελμα, έτσι και στη μουσική, υπάρχουν προκλήσεις, ειδικά όταν αποφασίζει κανείς να ασχοληθεί με τη μουσική επαγγελματικά. Στην Ελλάδα, τα πράγματα έχουν τις ιδιαιτερότητές τους . Μπορεί να υπάρξουν περίοδοι με περισσότερες ευκαιρίες και άλλες με λιγότερη σταθερότητα. Χρειάζεται ευελιξία, υπομονή και φυσικά πολλή αγάπη γι’ αυτό που κάνεις. Η μουσική αναμφισβήτητα προσφέρει και πολλές στιγμές απόλαυσης και ικανοποίησης. Το να είσαι πάνω στη σκηνή,να εκφράζεσαι δημιουργικά, να μοιράζεσαι κάτι τόσο προσωπικό με το κοινό και να βλέπεις ότι αυτό αγγίζει τους ανθρώπους είναι κάτι μοναδικό. Επίσης, η συνεργασία με άλλους μουσικούς, οι πρόβες, η διαδικασία της δημιουργίας, ακόμα και η καθημερινή μελέτη -όλα αυτά- έχουν τη δική τους μοναδική αξία.

Θα συμμετάσχεις στο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων. Πώς προέκυψε η πρόσκληση και τι ρεπερτόριο θα ερμηνεύσεις;

Είναι μεγάλη μου χαρά που θα συμμετάσχω φέτος στο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων. Η πρόσκληση προέκυψε μέσα από μια αρμονική συνέχεια.Είχα συμμετάσχει στο παρελθόν στο Φεστιβάλ Νέων Μουσικών, που διοργανώνεται από το ίδιο φεστιβάλ. Ήταν για μένα μια πολύτιμη ευκαιρία τότε και χαίρομαι ιδιαίτερα που φέτος επιστρέφω με έναν πιο ενεργό ρόλο. Φέτος λοιπόν συμμετέχω στο Τέταρτο Κουαρτέτο Εγχόρδων, γνωστό και ως «Μάζα», του Μίκη Θεοδωράκη και σε μια επιλογή κομματιών από τα 10 κομμάτια για κουαρτέτο εγχόρδων του Αντώνη Τζιβένη.

Η μουσική δωματίου είναι ένα είδος που απαιτεί ιδιαίτερη συνεργασία και χημεία. Πώς αντιλαμβάνεσαι αυτό το είδος μουσικής και ποια είναι η θέση του στο ευρύτερο κλασικό ρεπερτόριο;

Για μένα, η μουσική δωματίου είναι μια μορφή επικοινωνίας που βασίζεται απόλυτα στην εσωτερική χημεία και στην ισοτιμία. Όλοι οι μουσικοί λειτουργούν ως ισότιμοι συνομιλητές. Αυτό απαιτεί βαθιά αλληλοκατανόηση, ενεργή ακρόαση και εμπιστοσύνη. Όταν λειτουργεί πραγματικά είναι σαν μια συνομιλία χωρίς λόγια, όπου ο καθένας φέρνει την προσωπικότητά του, αλλά ταυτόχρονα υποχωρεί, όταν χρειάζεται, για να αναδειχθεί το σύνολο. Η χημεία, ναι, ίσως είναι το πιο κρίσιμο στοιχείο. Όσον αφορά τη θέση της στο ευρύτερο κλασικό ρεπερτόριο, η μουσική δωματίου αποτελεί θεμέλιο λίθο. Είναι ο χώρος που πολλοί συνθέτες εξέφρασαν τις πιο προσωπικές και πειραματικές τους ιδέες. Είναι ένα είδος που μέσα στην "οικειότητα" του κρύβει βάθος, ελευθερία και πλούτο ερμηνευτικών δυνατοτήτων.

Εκτός από την κλασική μουσική, ποιους άλλους καλλιτέχνες ή είδη μουσικής ακούς στον ελεύθερο χρόνο σου;

Ακούω αρκετή jazz, σίγουρα καλλιτέχνες όπως οι Miles Davis, Chet Baker και Nina Simone. Έχω, όμως, και μια αδυναμία σε τραγούδια των early 2000’s και στη house.

Ως μια νέα μουσικός, πώς βλέπεις τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στη μουσική; Πιστεύεις ότι μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο ή μήπως κρύβει κινδύνους για την καλλιτεχνική δημιουργία;

Είμαι γενικά επιφυλακτική απέναντι στη σχέση της τεχνητής νοημοσύνης με τη μουσική. Ίσως να λειτουργήσει σε πρακτικό επίπεδο και να λύσει κάποιες τέτοιου είδους δυσκολίες, αλλά προσωπικά με προβληματίζει ως νέο δεδομένο. Η μουσική είναι κάτι βαθιά ανθρώπινο. Μια μηχανή δεν μπορεί πραγματικά να κατανοήσει ή να εκφράσει τη δύναμη της ψυχής ,τη μαγεία της πρωτοτυπίας της έμπνευσης. Φοβάμαι μήπως η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης απομακρύνει τη μουσική από την αλήθεια της και τη μετατρέψει σε κάτι πιο μηχανιστικό, πιο "εύκολο" αλλά χωρίς βάθος και ουσία.

Περισσότερες πληροφορίες για το 13ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων θα βρείτε εδώ.

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.