Ο νέος κόσμος της Αθηνάς Γαλάτη
2025-06-26
Συναντήσαμε την Αθηνά Γαλάτη τον χειμώνα να ζωγραφίζει μια τοιχογραφία στην Εμμανουήλ Μπενάκη στα Εξάρχεια. Λίγες ημέρες αργότερα την βρήκαμε να επαναλαμβάνει το ίδιο δημιουργικό μοτίβο σε ενα μπαρ της Αθήνας, ζωγραφίζοντας σε σκέτσμπουκ.
Η περιέργειά μας μας έκανε να ρωτήσουμε το πως και το γιατί. Αποτέλεσμα η παρακάτω συζήτηση με την Αθηνά και τον δημιουργικό κόσμο που την περιβάλλει σε πραγματικό χρόνο, λίγες ημέρες πριν την έκθεση ζωγραφική της με τίτλο «Fragments in Deep Blue», η οποία θα πραγματοποιηθεί 2-4 Ιουλίου στην αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής» στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών.
«Οι κόκκινες μορφές -σπαρακτικά λιτές – αιωρούνται άλλοτε σαν θραύσματα σώματος και άμορφες εκφάνσεις της επιθυμίας, άλλοτε σαν απόηχοι στη μετάβαση της σιωπής. Ο θεατής καλείται να σταθεί μπροστά σε αυτές, χωρίς ερμηνεία, μόνο με παρατήρηση - σε έναν χώρο αβέβαιης γλώσσας και εύθραυστης αφηρημένης αφήγησης» μας λέει η ίδια εξηγώντας το νόημα πίσω από το αποτύπωμα των έργων της, πριν ακολουθήσουν οι ερωτήσεις μας.

Εργάζεσαι στον χώρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας και συγκεκριμένα του κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Πόσο σε βοηθάει αυτό όταν πραγματοποιείς τη μετάβαση στη ζωγραφική;
Από το 2015 ξεκίνησα να εργάζομαι στον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, αρχικά ως βοηθός σκηνογράφου.
Η μετάβαση στο ζωγραφικό κομμάτι ήρθε απρόσμενα, όταν ένας σκηνογράφος που είχε δει δουλειές μου με εμπιστεύτηκε για τη θέση του ζωγράφου σκηνικών. Από τότε, εργάζομαι συστηματικά σε παραγωγές, ελληνικές και διεθνείς — από τηλεοπτικές σειρές και ταινίες μέχρι μεγάλες πλατφόρμες όπως το BBC και η Paramount, σε projects όπως ο “Tom Clancy” και “Γάμος αλά ελληνικά 3”.
Αυτός ο κόσμος με ενθουσιάζει κάθε φορά. Γιατί δεν πρόκειται απλώς για σκηνικά ή ρόλους — πρόκειται για μια κοινή προσπάθεια ανθρώπων που συνεργάζονται κάτω από πίεση χρόνου, μέσα σε μια συνθήκη εντατική, με μοναδικό στόχο να δημιουργηθεί κάτι που θα “σταθεί”. Κάθε παραγωγή είναι ένας καινούργιος κόσμος. Και το ωραιότερο είναι ότι για όσο διαρκεί, τον ζούμε όλοι μαζί.

Ποιές είναι εκείνες οι επιρροές που μπορείς να εντοπίσεις στο έργο σου;
Όταν ξεκίνησα τις σπουδές μου, μελέτησα εντατικά καλλιτέχνες της Αναγέννησης, προσπαθώντας να κατανοήσω την ευαισθησία της γραμμής, τη σωματική ακρίβεια και το πώς το σχέδιο “κρατάει” τη μορφή.
Ένα σημαντικό σημείο ανατροπής για μένα ήταν η εμπειρία μου στο γλυπτικό σχέδιο με την καθηγήτριά μου, την Ανδριανα Βερβέτη, που με βοήθησε να κατανοήσω την υλικότητα της γραμμής: πώς η κάθε επιφάνεια, το κάθε υλικό, δημιουργεί άλλη ποιότητα συγκίνησης.
Με έχει επηρεάσει επίσης η ιαπωνική ευαισθησία — στην οικονομία της μορφής, στο πώς το κενό αποκτά δύναμη.
Αγαπώ τη λαϊκή ζωγραφική, και με έχει αγγίξει ιδιαίτερα ο Joan Miró, για την ποιητική του φόρμα, τη λιτότητα και το παιχνίδι ανάμεσα στο τυχαίο και το οργανωμένο.
Όλα αυτά δεν λειτουργούν σαν αναφορές, αλλά σαν στρώσεις που διαμορφώνουν τον δικό μου τρόπο να βλέπω.

Η μισή σου καταγωγή είναι από την Παλαιστίνη. Πως αισθάνεσαι για όλα αυτά που συμβαίνουν τους τελευταίους μήνες με την κορύφωση της γενοκτονικής βίας;
Η βία στην Παλαιστίνη δεν ξεκίνησε στις 7 Οκτωβρίου, όπως συχνά παρουσιάζεται. Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι η κορύφωση ενός συστήματος καταπίεσης και εξόντωσης που υπάρχει από το 1948 — και κλιμακώνεται με κάθε νέα γενιά.
Αυτό που βλέπουμε τώρα — παιδιά ακρωτηριασμένα, οικογένειες που πεινάνε, άνθρωποι που δολοφονούνται επειδή στάθηκαν στην ουρά για λίγο φαγητό — δεν είναι πόλεμος. Είναι συνειδητή βαρβαρότητα.
Κι αυτό που με τρομάζει περισσότερο είναι ότι κανείς δεν μπορεί — ή δεν θέλει — να το σταματήσει.
Η λέξη “δικαιοσύνη” μοιάζει να έχει αδειάσει. Τα συμφέροντα υπερισχύουν της ανθρωπιάς.
Η καλλιτέχνης
Η Αθηνά Γαλάτη ζει και εργάζεται στην Αθήνα και ζωγραφίζει από παιδί, με σταθερή αφοσίωση στο σχέδιο και τη μορφή. Αφετηρία είναι η βράβευσή της σε πανελλήνιο διαγωνισμό στο λύκειο όπου το έργο της φιλοξενήθηκε τότε στις αποβάθρες των metro . Συνέχισε την πορεία της ως βοηθός σκηνογράφου σε κινηματογραφικές παραγωγές και ως βοηθός κατασκευαστή σε θεατρικές παραστάσεις. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως ζωγράφος σκηνικών σε μεγάλες τηλεοπτικές παραγωγές (Paramount, BBC, ελληνικές σειρές, ταινίες και θέατρο).
Ταυτόχρονα τελειόφοιτη της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, όπου εισήχθη μεταξύ των πρώτων, η Γαλάτη αντλεί έμπνευση από την καθημερινότητα της και την ελευθερία που νιώθει κοντά στη θάλασσα τα καλοκαίρια. Κυκλοφορεί με το σκετσμπουκ της, στα ταξίδια της και στα μπαρ της Αθήνας αποτυπώνοντας στιγμιότυπα με πενάκια και μαρκαδόρους, δημιουργώντας σχέδια που ισορροπούν ανάμεσα στο ρεπορτάζ και το όνειρο.
Έχει συμμετάσχει σε τρεις ομαδικές εκθέσεις δυο εκ των οποίων στη Mataroa Gallery, ενώ η τοιχογραφία της στην οδό Μπενάκη στα Εξάρχεια έχει αγαπηθεί από το κοινό. Το νέο της σώμα δουλειάς —μια σειρά ποιητικών, ρευστών, conceptually φορτισμένων έργων— γεννήθηκε από την ανάγκη της να εκφράσει τη "χαμένη επικοινωνία των καιρών".
Η Αθήνα Γαλάτη διαθέτει μια πολύπλευρη εικαστική προσωπικότητα, με έργα που εκτείνονται από το ατμοσφαιρικό, ενδοσκοπικό conceptual μέχρι το αφηγηματικό και εξωστρεφές. Η τέχνη της κινείται με φυσικότητα ανάμεσα στο σχέδιο και το όραμα, στη λεπτομέρεια και τη συνολική αίσθηση, με μια αυθεντική εικαστική ταυτότητα που συνδέει το τώρα με το αρχέγονο.
Επικοινωνία
Instagram: @athina_galati_artworks
Email: [email protected]