Η Irini Qn μιλάει στο deBόp "Χωρίς το Τόξο στην Αρένα"

Η Irini Qn μιλάει στο deBόp "Χωρίς το Τόξο στην Αρένα"

Όταν άκουσα αυτό το άλμπουμ, μου φάνηκε ότι υπήρχε από πάντα. Είναι τόσο προσεγμένο μουσικά, στιχουργικά και αισθητικά, που ανήκει στα διαμαντάκια του τελευταίου καιρού. Με έντονο το εικονοπλαστικό αλλά και το ποιητικό στοιχείο, ξεπροβάλλει η πρώτη δουλειά της Ειρήνης, το "Χωρίς τόξο στην αρένα". Αντλώντας επιρροές από ένα ευρύ φάσμα μουσικών ειδών, αφήνει το αξιοπρόσεκτο στίγμα της στη σύγχρονη ελληνική  τραγουδοποϊία. Ανήκει στους τραγουδοποιούς που δεν τραγουδούν απλά, αλλά αφηγούνται ιστορίες. Και οι ιστορίες αυτές μπορούν να σου μάθουν κάτι καινούριο για τον εαυτό σου αλλά και για τον κόσμο ολάκερο!

- Ποιο είναι το πραγματικό σου όνομα;

Γεια χαρά! Το πραγματικό μου όνομα είναι Ειρήνη και η Qn είναι ένα σύμβολο πέρα ως πέρα αληθινό για μένα. Βλέπεις, τα γυναικεία επώνυμα στην ελληνική γλώσσα μπαίνουν σε γενική κτητική. Ποτέ δε συμφιλιώθηκα μ’ αυτόν τον συσχετισμό. Έτσι η Qn είναι για μένα μία μεταβλητή, μία θηλυκή άγνωστη x. Συμβολίζει το δικαίωμα κάθε γυναίκας – κάθε ατόμου βασικά – στον αυτοπροσδιορισμό.

- Πώς ξεκίνησε η ασχολία σου με τη μουσική;

Η μητέρα μου, ως φιλόμουση, έβλεπε εμένα και την αδερφή μου να χορεύουμε από το πρωί ως το βράδυ στο σπίτι και μας πήγε για μαθήματα κλασικού χορού πριν καν πάμε σχολείο. Έπειτα, στην Δ’ Δημοτικού μία δασκάλα μουσικής παρότρυνε τη μητέρα μου να με γράψουν στο Ωδείο. Εκείνη την περίοδο μου είχε φέρει η νονά μου ένα πιανάκι με μπαταρίες – δεν άφηνα σε ησυχία άνθρωπο – και έτσι αποφασίστηκε. Πιάνο.

- Μίλησέ μου για το ντεμπούτο άλμπουμ σου που βγήκε λίγο πριν φύγει το 2020 με τίτλο «Χωρίς το τόξο στην αρένα» και κυκλοφορεί από τον Μετρονόμο.

Πρόκειται για ένα concept album που πραγματεύεται θέματα φύλου και ταυτότητας. Αποτελείται από δέκα κομμάτια, τα οποία γράφτηκαν από το 2015 μέχρι το 2017 περίπου. Εκείνη την περίοδο είχα την τύχη να γνωρίσω τον Γιώργο Ανδρέου, ο οποίος άκουσε το υλικό μου και με ενθάρρυνε να το δισκογραφήσω.  Έτσι και έγινε, με τον ίδιο να αναλαμβάνει την καλλιτεχνική επιμέλεια της παραγωγής και πολλά ακόμη.

- Γιατί επέλεξες αυτόν τον τίτλο, που υπάρχει και στο ομώνυμο κομμάτι; Έχει ιδιαίτερη σημασία για σένα το συγκεκριμένο τραγούδι;

Σε όλα τα τραγούδια, άλλοτε φανέρα άλλοτε πιο υπαινικτικά, ενυπάρχει το ίδιο αφηγηματικό αίτημα: αμοιβαίος αφοπλισμός. Οπότε, ο τίτλος αυτού του τραγουδιού μου φάνηκε να συμπυκνώνει με τον πιο εύστοχο τρόπο το στιχουργικό concept όλου του δίσκου.

- Τι θέλεις να επικοινωνήσεις με το έργο σου;

Την οπτική μου πάνω σε βιώματα και κοινωνικά ζητήματα που με απασχολούσαν από παιδί, όπως η έμφυλη ταυτότητα και η προοπτική συνάντησης δύo ανθρώπων εκτός πεδίου μάχης.

- Ο ήχος και η αισθητική του δίσκου, μου θυμίζουν σε πολλά σημεία τη Λένα Πλάτωνος και την Αρλέτα. Ποιες είναι οι επιρροές σου;

Ως συνθέτρια, ειλικρινά δεν μπορώ να εντοπίσω συγκεκριμένες επιρροές. Από παιδί ήμουν εκτεθειμένη σε πολλά διαφορετικά ακούσματα. Διψούσα για τη μουσική και δε φίλτραρα την πηγή της. Σίγουρα οι σπουδές στο κλασικό πιάνο έπαιξαν σημαντικό ρόλο. Με εκφράζουν, όμως, πολλά διαφορετικά είδη μουσικής, πράγμα που προσπαθήσαμε να αποδώσουμε και στην ενορχήστρωση, την οποία υπογράφει ο Γιώργος Ανδρέου. Ως ερμηνεύτρια, μπορώ να απαντήσω με μεγαλύτερη ευκολία μιας και ξεκίνησα να μελετάω τραγούδι την τελευταία δεκαετία. Η Αρλέτα, για παράδειγμα, είναι μία από τις αγαπημένες μου ερμηνεύτριες. Λατρεύω τη ζεστασιά και την ηρεμία στη φωνή της και σίγουρα οι ερμηνείες της έχουν επηρεάσει σε έναν βαθμό το ερμηνευτικό μου ύφος όπως και της Σαβίνας Γιαννάτου, της Φλέρυς Νταντωνάκη, της Δανάης. Αφήνω τη Λένα Πλάτωνος για το τέλος γιατί θεωρώ πως ως τραγουδοποιός είναι ένα κεφάλαιο από μόνη της στη γυναικεία τραγουδοποϊία αλλά και γενικότερα στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι. Παρ’ όλα αυτά, δεν υπήρχε στα ακούσματά μου, όταν έγραφα αυτό το υλικό – ανακάλυψα (και ερωτεύτηκα) το έργο της μπαίνοντας στο στούντιο – οπότε η παρατήρησή σου με τιμά διπλά.

- Διάβασα στο βιογραφικό σου ότι έχεις ζήσει και εκτός Ελλάδος. Επηρέασε αυτή η εμπειρία τη μουσική σου, καθώς υπάρχουν στους στίχους σου αναφορές σε άλλα μέρη;

Η γραφή μου είναι βιωματική και με αυτήν την έννοια, σίγουρα η εμπειρία μου στο εξωτερικό αντανακλάται με κάποιον τρόπο στους στίχους μου. Γενικά, όμως, η προσοχή μου στρέφεται στους ανθρώπους. Οι τόποι λειτουργούν συμπληρωματικά για μένα, πλαισιώνουν βιώματα. Μουσικά, πάλι, δε θα έλεγα πως με επηρέασε σε κάτι η παραμονή μου έξω. Τουλάχιστον όχι σ’αυτόν τον πρώτο δίσκο.

- Τα τελευταία χρόνια, ξεπροβάλλουν πολλά αξιόλογα πονήματα με ελληνικό στίχο. Γιατί προτίμησες να μιλήσεις στα ελληνικά και όχι στα αγγλικά;

Δε θα έλεγα πως ήταν θέμα προτίμησης. Η ελληνική είναι η μητρική μου γλώσσα. Εκεί έχω μάθει να εκφράζω τις αποχρώσεις των συναισθημάτων μου με μεγαλύτερη ακρίβεια. Έπειτα, μ’ αρέσει η ποιητική προσέγγιση στον στίχο, οι πολλαπλές ερμηνείες και η δημιουργία εικόνων. Προσωπικά, δε θα μπορούσα να παίξω με σύμβολα σε άλλη γλώσσα. Δεν αποκλείω, όμως, το ενδεχόμενο να πειραματιστώ στο μέλλον με άλλες γλώσσες σε πιο ρεαλιστικό storytelling. Ήδη δουλεύω ένα αγγλόφωνο τραγούδι με αυτήν την προσέγγιση.   

- Πώς θα χαρακτήριζες τη μουσική σου;

Σύγχρονη ελληνική τραγουδοποϊία!

- Πώς είναι να κάνεις τα πρώτα σου μουσικά βήματα εν μέσω πανδημίας;

Ακριβώς επειδή πρόκειται για τα πρώτα μου βήματα, δεν έχω μέτρο σύγκρισης. Δεν ξέρω δηλαδή πώς θα είχε εξελιχθεί το ντεμπούτο μου σε καιρούς προ πανδημίας. Όπως και να έχει, νιώθω ευγνώμων. Η δουλειά μου καλωσορίστηκε ζεστά τόσο από ακροατές / τριες διαφορετικών μουσικών προτιμήσεων όσο και από καλλιτέχνες / ιδες και μουσικοκριτικούς που σέβομαι και εκτιμώ.

 

 

- Ξεχωρίζεις κάποιον από την ελληνική σκηνή αυτήν τη στιγμή;

Θεωρώ πως έχουμε πολύ καλή jazz σκηνή και κάποιοι εξαιρετικοί jazz μουσικοί, όπως ο Γιάννης Κασέτας και ο Βαγγέλης Παρασκευαΐδης, μου έκαναν την τιμή να παίξουν και στον δίσκο μου. Με την σύγχρονη ελληνόφωνη και αγγλόφωνη σκηνή της χώρας, άρχισα να ασχολούμαι λίγο αφού κυκλοφόρησε ο δίσκος. Δεν πάνε ούτε 3 μήνες δηλαδή, οπότε δεν έχω διαμορφώσει ακόμη προτιμήσεις.

- Κλείσε με τα σχέδιά σου.

Αυτήν την περίοδο έχουμε ξεκινήσει να ετοιμάζουμε το δεύτερο music video του άλμπουμ. Στα πιο μακροπρόθεσμα σχέδια, περιμένω να ομαλοποιηθεί κάπως η κατάσταση με τα live, ώστε να παρουσιάσουμε τον δίσκο ζωντανά!

 

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.