Οι «Ανθρωποφύλακες» του Π. Κοροβέση 50 χρόνια μετά!

Οι «Ανθρωποφύλακες» του Π. Κοροβέση 50 χρόνια μετά!

Το 1969 εκδίδονται για πρώτη φορά οι «Ανθρωποφύλακες». Μια μαρτυρία για ανθρώπους που φυλάνε άλλους ανθρώπους. Χρειάζεται άραγε ο άνθρωπος φύλακες;

50 χρόνια μετά ανεβαίνουν (ξανά) στο θέατρο. Ίσως γιατί η Ιστορία έχει πάντα κάτι να μας πει. Ο αφηγητής και συγγραφέας του βιβλίου, που επί σκηνής είναι ο Νέστορας Κοψιδάς, μιλά για τα βασανιστήρια που πέρασε το σχετικά μικρό σε σχέση με άλλους χρονικό διάστημα. Η παραμονή του στο ΕΑΤ-ΕΣΑ της οδού Μπουμπουλίνας υπ’ αριθμόν 18 θα γίνει η αφορμή για να ανακαλύψει πως ο σαδισμός δεν έχει όρια. Και πως το πλέον επαναστατικό είναι να είσαι πολίτης. Εντυπωσιάζει η λεπτομερής αφήγηση των όσων έζησε ο ήρωας- δεν ξέχασε τίποτα, δεν έσβησε τίποτα από τη μνήμη του, είναι όλα εκεί.

 

Οι φύλακες, λοιπόν, της φυλακής του είναι διαφόρων λογιών. Κακοί, πολύ κακοί, αδιάφοροι. Ξύλο, πολύ ξύλο, καψίματα, ηλεκτροσόκ και πάλι από την αρχή. Για να ομολογήσεις ένα όνομα. «Στις 3 Οκτωβρίου του ’62 στο λεωφορείο για Πατήσια διάβαζες Αυγή» θα του πει ένας από τους βασανιστές. Κι ο αφηγητής θα απορήσει προς στιγμήν για το πόσα μπορεί να θυμάται ο ανθρώπινος νους. Όμως οι ανθρωποφύλακες δεν εκπροσωπούν το μέσο άνθρωπο.

Από το ’69 έως το ’73 μεσολάβησαν τέσσερα χρόνια. Χιλιάδες άνθρωποι πέρασαν από τη Μπουμπουλίνας. Άλλοι έφυγαν κι άλλοι όχι.  Αλλά και σε όλη την Ελλάδα. Και τα υπόλοιπα πόσα εκατομμύρια της Ελλάδας απλώς (δεν) κοιτούσαν. Ένας λαός που προτιμούσε τον άρτο και τα θεάματα. Κι ακόμη προτιμά.

Εξαιρετική η αντίθεση μεταξύ των σκηνών του αφηγητή και του υπόλοιπου θιάσου-αυτό ήταν η Χούντα, ένα λαμπερό υπερθέαμα για να «μακιγιάρει» το φόβο. Κι οι δορυφορικές πληροφορίες για το καθεστώς της επταετίας χρήσιμες- απέδωσαν σαφέστερα το πλαίσιο της εποχής. Ένα πλαίσιο-σκάκι με ανθρώπους-πιόνια. Όποιος δεν ήταν, απομακρυνόταν από το παιχνίδι.

Ένα μάθημα συλλογικής μνήμης. Γιατί το θέατρο πρέπει να έχει χαρακτήρα (εκ)παιδευτικό.

Υ.Γ.: Ένα μεγάλο εύγε στο Θέατρο Τέχνης-με αυτή την παράσταση μοιάζει να επαναπροσδιορίζει τη θέση του στο θεατρικό χάρτη.

Όλες οι πληροφορίες για την παράσταση βρίσκονται εδώ