Magic through the screen vol.4: από τη CinemaScope στο Digital Dolby

Όσο οι απαιτήσεις του κοινού αυξάνονταν, τόσο η τεχνική του κινηματογράφου εφηύρε όλο και πιο εξελιγμένες μεθόδους προβολής.

Η CinemaScope εφευρέθηκε το 1953 από τον -δικό μας- Σπύρο Π. Σκούρα (πρώτη ταινία το “The Robe”). Το περίφημο λογότυπό της έξω από όλες τις αίθουσες, γραμμένο κάτω από τους τίτλους των ταινιών, αρχίζει να προτρέπει τους θεατές να επιλέξουν τις αίθουσες που το παρέχουν. Το CinemaScope είναι μία πανοραμική προβολή από ένα πανοραμικό φακό λήψεως που πραγματικά μάγεψε τον κόσμο όταν μπήκε στο εμπόριο με την ευρυγώνιά του διάσταση, ειδικά στις ταινίες που γυρίστηκαν στην φύση με μακρινά πλάνα (Western-μάχες σε πολεμικές ταινίες-επιβλητικά σκηνικά σε ταινίες εποχής), κάτι που ακόμα οι νέοι δημιουργοί, παρόλο την ψηφιακή τεχνολογία στην λήψη και προβολή, αναζητούν.

Δεν θα μπορούσε να λείψει από αυτήν την γρήγορη και ανταγωνιστική εξέλιξη στην λήψη και προβολή της εικόνας και η αντίστοιχη στον ήχο. Οι πολυκάναλοι ενισχυτές ήχου, που τοποθετήθηκαν μαζί με την μπομπίνα της ταινίας, έδωσαν έμφαση στην ακόμα πιο μεγάλη ταύτιση της φαντασίας, που απαιτεί ο θεατής, μαζί με το ηχητικό εφέ (ταινίες τρόμου-φαντασίας-πολεμικές-επικές). Η μαγεία του φιλμ στην δεκαετία του '50 και του '60 συχνά καπέλωνε ακόμα και τους ίδιους τους βασικούς συντελεστές της ταινίας. 

Στο τέλος του '70 κορυφώνεται η τεχική του ήχου με την εφαρμογή του Dolby (εφευρέθηκε στο Λονδίνο το 1965). Το 1977 η ταινία “Star Wars” προβλήθηκε με Dolby Stereo - που κατόπιν εξελήχθηκε σε Dolby Surround (1982) και στις ημέρες μας σε Digital Dolby (η ταινία “Batman Returns” ήταν η πρώτη που προβλήθηκε σε Digital Dolby το 1992).

 
 
 
 
 

Γράφτηκε από τον Όμηρο, από το BreakfastAtNeptune, Coni-OnAir

Coni-ΟnAir: Τhe Music Radio