«Υπό εξέταση» με τον Λεόντιο Πετμεζά

«Υπό εξέταση» με τον Λεόντιο Πετμεζά

Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του Γιάννη Κουτσοχέρα «Το χρέος μου στη Γαλλία- το πιστεύω μου στον ελεύθερο άνθρωπο», μια έκδοση του ιδρύματος Γιάννη Κουτσοχέρα και Λένας Στρέφη, αλλά και την έκθεση «Εικαστικές Αντιθέσεις», που παρουσιάζεται στο πολιτιστικό κέντρο TRII ART HUB, με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών Χρυσούλας Βογιατζή, Νίκου Ζάρρα και Σωκράτη Πίντζα, ο ιστορικός τέχνης-κριτικός λογοτεχνίας κ. Λεόντιος Πετμεζάς, ο οποίος έχει προλογίσει την έκθεση, όπως και το βιβλίο βρίσκεται «υπό εξέταση!

Πώς προέκυψε αυτή ενδιαφέρουσα σύμπραξη καλλιτεχνών σε αυτή την έκθεση;
Μέσα από την ανομοιογένεια  της πρωταρχικής ύλης που κυριαρχεί στις εικαστικές καταθέσεις των τριών δημιουργών Χρυσούλας Βογιατζή, Νίκου Ζάρρα και  Σωκράτη Πίντζα εντοπίσαμε ταυτίσεις, φόρμες και οσμώσεις που λειτουργούν καταλυτικά, μακριά από εμμονές, για την καλλιτεχνική δημιουργία και την ευρύτερη προσκομιδή στο μεγαλείο της τέχνης.

Στην ομαδική έκθεση που παρουσιάζεται στο χώρο Trii Art Hub(Δράκου 9 στο Κουκάκι) από τις 5 έως τις 13 Μαΐου  2018 ο θεατής έχει την ευκαιρία να περιηγηθεί στην συνύπαρξη του διαφορετικού αφηγηματικού  στοιχείου και να ενσωματωθεί στην μυστήρια κατάσταση της μετάβασης, του συγχρονισμού  και της ταυτότητας  που εκπέμπουν τα έργα.

Έχετε προλογίσει την καινούρια αναθεωρημένη έκδοση του ιδρύματος Κουτσοχέρα για τον Γιάννη Κουτσοχέρα, αναδεικνύοντας το ποιητικό του έργο.
Ποιά είναι η ιδιαιτερότητα αυτής της προσωπικότητας κατά τη γνώμη σας;

Ο Γιάννης Κουτσοχέρας υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές των ημερών του, με διεθνή αναγνώριση και ακτινοβολία που η αιρετική ποίηση του συγκινεί και μαγεύει σήμερα κάθε αναγνώστη . Τον διέκρινε η σεμνότητα, το ήθος, η ευπρέπεια. Η πέννα του διέθετε σφραγίδα δωρεάς πνεύματος.

Στα χαρακτηριστικά ποιήματα του ανέτρεπε με αυτάρκεια το κρατούν ιδεολόγημα, γίνονταν συχνά σκοτεινός Θεός που δεν δικαιούταν ενοχής και έγραφε αποκλειστικά με αφοσίωση στον άνθρωπο. Τον ενδιέφερε να διαβάζεται από τους περισσότερους ανθρώπους κάτι που κατάφερε εν ζωή.Η συμβολική ποίηση που άφησε είναι καθαρά ανθρωποκεντρική με διαστάσεις οικουμενικές και ευσύνοπτες παρακαταθήκες. Όπως επισημαίνω στο βιβλίο ήταν στρατευμένος στα ιδεώδη του ουμανισμού, της ανωτερότητας και της ακεραιότητας τα οποία πρόβαλε παράλληλα με την ανάδειξη του αισθαντικού λυρισμού. 

Πόσο έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση τη θεματική των εικαστικών καλλιτεχνών;
Δεν την επηρέασε σε μεγάλο βαθμό γιατί οι εικαστικές συλλήψεις ξεκινούν από την αίσθηση της έμπνευσης. Ωστόσο οι καλλιτέχνες πιστεύω τροποποίησαν τις συνθέσεις τους με μια άλλη προσέγγιση που ενέχειπερισσότερη εφευρετικότητα και λεπτομερείς αποκλίσεις, ώστε να αποκομίσουν τον θαυμασμό και την υποστήριξητου ευρύτερουαγοραστικού κοινού .

Ασχολείστε και με τη βιβλιοκριτική και τις παρουσιάσεις λογοτεχνών και ποιητών. Βλέπετε μια άνθηση σε αυτούς τους τομείς. Τι ρόλο παίζουν οι λογοτεχνικές ομάδες;
Υπάρχει τεράστια λογοτεχνική άνθηση και ποιητική παραγωγή.Oι λογοτεχνικές ομάδες συμβάλουν θετικά, μεθοδικά  και οργανωτικά στην ενημέρωση-γνωστοποίηση  και στην συνειδητοποίηση. Φέρνουν κοντά  και συστήνουν τον δημιουργό με τον αναγνώστη.

Ποιο κοινό παρακολουθεί περισσότερο τα εικαστικά δρώμενα;
Ηλικιακά σταθερά νομίζω η τρίτη ηλικία αλλά τα τελευταία χρόνια σταδιακά και άλλες ηλικίες. Ελπιδοφόρο είναι το γεγονός της παρουσίας νέων ανθρώπων, μαθητών και φοιτητών στα εικαστικά και άλλα δρώμενα. Επίσης σπουδαίο είναιη παρουσία ανθρώπων από διάφορα επαγγέλματα κάτι που δεν είχαμε επισημάνει στο παρελθόν.

Τι γνώμη έχετε για τα γκράφιτι;
Πάρα πολλά είναι εξαιρετικά, χρωματικά και σχεδιαστικά, είναι πραγματικά έργα τέχνης που ομορφαίνουν το περιβάλλον, την ατμόσφαιρα και τη ζωή. Είναι περιγραφικά, εμπεριέχουν έντεχνες μορφοποιήσεις, καθώς και ευφάνταστα ιδεογραφικά ιδεογράμματα με άρρηκτη συνοχή.

Σε ποια εποχή στην ιστορία της τέχνης θα σας γοήτευε να ζείτε;
Στην εποχή του ρομαντισμού αλλά και του μεταμοντερνισμού. Ξέρω πως δεν υπάρχει σχέση μεταξύ τους αλλά θεωρώ πως δίνουν τις απαραίτητες βάσεις που πρέπει να έχει κάθε ιστορικός τέχνης .Με ενδιαφέρει επίσης η εντρύφηση και η περιπλάνηση στις διδαχές της αρχετυπικής σφαίρας και στους ορίζοντες των συμπλεγμάτων του κονστρουκτιβισμού.

Τι προσφέρει κατά τη γνώμη σας πολιτιστικά η σύγχρονη Αθήνα;
Τα πάντα τόσο σε ποιότητα όσο και σε ποσότητα. Η Αθήνα είναι πλήρης πολιτιστικά, με επιτεύγματα υψηλού επιπέδου, εφάμιλλημε τις πρωτεύουσες της Ευρώπης και της Αμερικής .