«Υπό εξέταση» με την Όλγα Κουκλάκη

«Υπό εξέταση» με την Όλγα Κουκλάκη

Η Όλγα Κουκλάκη μετρά ήδη στο ενεργητικό της πολλές εμφανίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, με την τολμηρή της παρουσία στην dark electronica, μένοντας πιστή στην τάση της για μουσική εξερεύνηση εκτός mainstream οδών, δίνοντας ένα αποτέλεσμα ακουστικής απόλαυσης και αίσθησης δυναμισμού, ευαισθησίας και αυθεντικότητας.

Μια ανάσα πριν την συναυλία της στο ΚΠΙΣΝ, την καλωσορίσαμε στο «Υπό εξέταση» (λεπτομέρειες για τη συναυλία εδώ).

Πώς βλέπεις την σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία;

Η ηλεκτρονική μουσική έχει ένα τεράστιο φάσμα που όλο και μεγαλώνει - εξελίσσεται λόγω και της εξέλιξης της τεχνολογίας και των δυνατοτήτων της - καθώς και όλο περισσότεροι δημιουργοί πειραματίζονται με τα νέα μέσα. Αυτό είναι κάτι που θεωρώ εκπληκτικό και κάνει την μουσική όλο και πιο πλούσια - ενδιαφέρουσα σήμερα.

Εκτιμάς πως η Ελλάδα ακολουθεί τις τάσεις του εξωτερικού;

Ναι, πολλές φορές ακολουθεί τις τάσεις του εξωτερικού. Όμως υπάρχουν και οι καινοτόμες ιδέες - καλλιτέχνες στην Ελλάδα που ίσως απλά δεν παίρνουν μεγάλη δημοσιότητα.

Ονόμασε μερικούς από τους καλλιτέχνες που νιώθεις πως σε έχουν επηρεάσει και συνεχίζουν να σε εμπνέουν.

Με έχουν επηρεάσει πολλά διαφορετικά είδη μουσικής και πολλοί διαφορετικοί μεταξύ τους καλλιτέχνες όπως οι Orbital, Tricky, Massive Attack, Bjork. Σήμερα βρίσκω πολύ ενδιαφέρον στους Nils Frahm, Jon Hopkins, Max Cooper, Monolink, Maya Jane Coles μεταξύ άλλων όπως και σε πιο «εμπορικά» μουσικά ονόματα όπως ο Childish Gambino.

Με αφορμή την σύνθεσή σου για την πρώτη ελληνική βωβή ταινία θα ήθελα να μάθω πόσο ρόλο παίζει ο κινηματογράφος στην έμπνευσή σου;

Ο κινηματογράφος ήταν πάντα η αγαπημένη μου δραστηριότητα στον ελεύθερό μου χρόνο ... κι ακόμα είναι. Με εμπνέει με την έννοια ότι με κάνει να ξεχνάω, να φαντάζομαι, να νιώθω πράγματα. Μία από αυτές τις ταινίες που πραγματικά με συγκλόνισε φέτος - καθώς και η μουσική από τον εξαιρετικό Alexandre Desplat - ήταν «Η μορφή του νερού» του Guillermo del Toro. Να πω επίσης, ότι νιώθω πολύ τυχερή που είχα ήδη την ευκαιρία στο παρελθόν να έχω δύο μουσικά μου κομμάτια σε κινηματογραφικές ταινίες (« Mobius », « Une Nuit ») και πολύ χαρούμενη που έκανα όλη την σύνθεση για την πρώτη ελληνική βουβή ταινία που θα παρουσιαστεί αυτή την Κυριακή.

Τι θα άλλαζες αν μπορούσες στην σύγχρονη μουσική βιομηχανία;

Θα προσπαθούσα να αλλάξω την παράνομη χρήση της μουσικής - είτε αυτό αφορά το download ή το streaming κα. Η παρούσα κατάσταση είναι πολύ δύσκολη για τους καλλιτέχνες - δημιουργούς για να επιβιώσουν και να δημιουργήσουν σε ένα τόσο εχθρικό προς αυτούς περιβάλλον όπου δεν αμοίβονται για την δουλειά τους. Στην Ελλάδα έχει υπάρξει ένα επιπλέον πλήγμα τα τελευταία χρόνια με το σκάνδαλο της ΑΕΠΙ που κάποιοι εκμεταλλεύονταν προς ιδίων όφελος τους δημιουργούς αλλά και τους χρήστες της μουσικής. Αυτό είναι κάτι που ελπίζω άμεσα να αλλάξει με την τωρινή παρουσία της ΕΥΕΔ - έτσι ώστε να συνεχίσει η μουσική βιομηχανία να υπάρχει και να εξελιχθεί με τον καλύτερο τρόπο.

Επίσης, αν μπορούσα, θα άλλαζα και την νοοτροπία κάποιων άπληστων παραγωγών, εκδοτών, διοργανωτών συναυλιών που μπροστά στην κερδοφορία τους, αγνοούν επικίνδυνα τον ανθρώπινο και καλλιτεχνικό παράγοντα. Φαντάζομαι ότι το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες « βιομηχανίες » όπου η κερδοφορία προκύπτει από την εκμετάλλευση κάποιου ανθρώπινου ταλέντου όπως πχ. στον αθλητισμό.

Πόσο εύκολα καθορίζεις ότι ένα κομμάτι έχει φτάσει στο όριό του και είναι έτοιμο για παρουσίαση. Αναθεωρείς μουσικούς δρόμους του παρελθόντος;

Είναι ίσως από τις πιο δύσκολες στιγμές στην μουσική δημιουργία. Να πεις ότι ένα κομμάτι έχει φτάσει σε ένα τέλος. Μάλλον λειτουργώ με το πώς νιώθω ακούγοντάς το ... την στιγμή δηλαδή που θεωρώ ότι δεν μπορώ να κάνω κάτι περισσότερο για να εκφράσω την αρχική μου ιδέα – συναίσθημα, σταματάω. Όσον αφορά τους μουσικούς δρόμους του παρελθόντος, τους αναθεωρώ με την έννοια ότι όταν ένα κομμάτι - project ολοκληρωθεί, σπάνια το ξαναακούω ή το αφήνω να με επηρρεάσει στην πορεία.

Αν ήσουν απόλυτα ελεύθερη να επιλέξεις, σε ποιο μέρος ή χώρο της Αθήνας θα έδινες μια συναυλία συμβολικά;

Νιώθω πολύ τυχερή γιατί το μέρος το οποίο θα επέλεγα είναι το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNFCC) στο οποίο και θα βρίσκομαι αυτή την Κυριακή ! Θεωρώ ότι είναι ένας χώρος εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, άριστων προδιαγραφών και από τα καλύτερα σύγχρονα πολιτιστικά κέντρα που υπάρχουν στην Ευρώπη.

Τι θα δούμε στο ΚΠΙΣΝ και ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Πρόκειται για ένα ξεχωριστό project, στο οποίο θα παρουσιαστεί η πρώτη σωζόμενη ελληνική ταινία μυθοπλασίας (« Οι περιπέτειες του Βιλλάρ» - 1924 - αρχείο Ταινιοθήκης Ελλάδος) σε δικιά μου πρωτότυπη μουσική σύνθεση. Θα παρουσιαστεί στο ΚΠΙΣΤ/SNFCC με live performance στο πιάνο και θα ακολουθήσει ένα διαφορετικό, πιο «ακουστικό» live με τραγούδια μου – θέλω να το τονίσω ότι θα είναι ακουστικό - ενορχηστρωμένα για πιάνο, μπάσο, φωνή και πολύ λίγα ηλεκτρονικά στοιχεία. Μαζί μου στο μπάσο θα είναι ο Θοδωρής Καπετανάκος και καλεσμένη στα φωνητικά η Ιουλία Σάκοβα.

Επίσης, η εκδήλωση θα πραγματοποιειθεί με ελεύθερη είσοδο για το κοινό χάρη στην αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Όσον αφορά τα μελλοντικά μου σχέδια, έχω μία νέα κυκλοφορία τους επόμενους μήνες στην Get Physical Music και δύο τραγούδια - συνεργασίες στον επερχόμενο δίσκο του Kid Loco. Παράλληλα, συζητάω με την Universal για κάποιες άλλες κυκλοφορίες που θα ανακοινωθούν προσεχώς. Τέλος, θέλω να ολοκληρώσω το νέο προσωπικό μου album που έχω ξεκινήσει και δουλεύω τα τελευταία χρόνια, καθώς και να κάνω νέες δημιουργικές συνεργασίες.

Καρίνα Βέρδη

subscribe

Συμπληρώστε το email σας για να γίνετε συνδρομητής στο deBόp. Το email σας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το deBόp και μόνο για την αποστολή της εβδομαδιαίας agenda και περιοδικών newsletter ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Καταχωρώντας εδώ το email σας, αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου μας.