Η Πωλίνα Κρεμαστά από την ομάδα χορού Creo μας μιλά για τους Βορεάδες

Η Πωλίνα Κρεμαστά από την ομάδα χορού Creo μας μιλά για τους Βορεάδες

Η Πωλίνα Κρεμαστά από την ομάδα Creo μας μιλάει για την παράσταση «Βορεάδες» που παρουσιάζεται στο θέατρο Πόρτα! Απολαύστε την.

Βορεάδες  λοιπόν ή αλλιώς Βοριάδες όπως το ακούμε και το εκφωνούμε στην καθομιλουμένη. Οι Βορεάδες ήταν άνεμοι στην αρχαία ελληνική μυθολογία, που κατέρχονταν ορμητικοί απ' τον αιθέρα και κυνηγούσαν τους δαίμονες ανέμους Άρπυιες. Τι σχέση μπορεί να έχουν όμως με το χορό, την κίνηση, την ορμή; Τι σε ενέπνευσε γι’ αυτό το εγχείρημα του μύθου και των συμβόλων περασμένα αλληγορικά στην κίνηση;

Οι Βορεάδες είναι σύμφωνα με τη μυθολογία όντως άνεμοι, οι φτερωτοί γιοι του Βορέα! Και οι εννέα χορευτές της παράστασης βγάζουν φτερά στα πόδια και φέρνουν τη σκηνή και τον χορό τους σε περιδίνηση!

Εμείς δεν προσπαθήσαμε να αναπαραστήσουμε το μύθο αλλά χρησιμοποιήσαμε το όνομα συμβολικά και ως αναφορά σε δυο καταστάσεις: μία την κινητική έρευνα «απόγειος», η οποία σαν βασική της παραδοχή ορίζει την κίνηση που εφορμάται από τη γη και ανεβαίνει προς τα πάνω. Τον τελευταίο χρόνο μελετήθηκαν οι τρόποι και οι ποιότητες που μπορούν να επηρεάσουν την κίνηση του κορμού και των άκρων μέσω της απόγειου τεχνικής. Μοιάζει λοιπόν ότι τα ρυθμικά πατήματα και οι βηματισμοί προκαλούν αέρα στην ανοδική κίνηση, η οποία περνά μέσα από τις αναπνέουσες αρθρώσεις και απογειώνει! Πολλές φορές μέσα στις πρόβες μιλάγαμε για κλαδιά, ριπές αέρα, δίνες, και παρόμοιες λέξεις-κλειδιά. Η άλλη αφορμή για την ονοματοδοσία του έργου ήταν η αναφορά στο βόρειο τόξο Ήπειρος, Μακεδονία και Θράκη, περιοχές με τις οποίες αλληλεπίδρασε περισσότερο η έρευνα.

 

Ορμητικοί άνεμοι, ορμητικός χορός.. αλήθεια τι σημαίνει χορός για εσένα;

Χορός είναι η στιγμή της συνάντησης με το σώμα, τον άλλο, τον χώρο, το ρυθμό... είναι εκείνη η εφήμερη στιγμή που πιστεύεις πως δημιουργείς δονήσεις και κραδασμούς, εκείνο το πλεόνασμα ανάσας, που προκύπτει όταν λες - δεν έχει άλλο....

Ποιες ανάγκες θεωρείς ωθούν τον άνθρωπο να έρθει σε επαφή με το χορό, είτε χορεύοντας ο ίδιος είτε παρακολουθώντας τους χορευτές σε διαφορετικά δρώμενα;

Ο χορός προσκαλεί «ζέστη», μια ζέστη που ανοίγει νου και σώμα και απελευθερώνει και όπως είπα και πιο πάνω προκαλεί συναντήσεις! νομίζω αυτή την αίσθηση αναζητά ο άνθρωπος.

Πιστεύεις μπορούμε να επικοινωνήσουμε καλύτερα χωρίς λόγια, ίσως πιο ειλικρινά, μέσω της κίνησης;

Πιστεύω βαθιά πως όλα περνούν από το σώμα...και γράφει ο αγαπημένος Καρούζος «μη με διαβάζετε όταν δεν ήρθατε σε ρήξη με το σώμα»...τι άλλο να πω εγώ;

Είναι μια κραυγή για επικοινωνία ο χορός, για ένα κοινό βίωμα, ένα κοινό πλαίσιο αναφοράς

Κατά τη γνώμη μου το πιο αυτονόητο χαρακτηριστικό του χορού είναι το γεγονός ότι δημιουργεί «κοινωνίες»... σηματοδοτεί τη δημιουργία σχέσεων και επικοινωνίας ανάμεσα στους ανθρώπους οι οποίοι μοιράζονται (κοινωνούν) εκείνη τη δεδομένη στιγμή «κάτι», ίσως μια γνώση.

 

Πες μας λίγα λόγια για τη σύσταση της ομάδας, την κινητική έρευνα «απόγειος» που διήρκησε τόσα χρόνια αλλά και το πως όλα αυτά συνέθεσαν τη χορογραφική προσέγγιση της παράστασης.

Η ομάδα των εννέα χορευτών δε θα μπορούσε να έχει επιλεγεί καλύτερα! Είναι εκείνοι που κάνουν πραγματικότητα την ουσία της δουλειάς... Συνεργαστήκαμε θαυμάζοντας ο ένας τον άλλο, ακούγοντας και προτείνοντας. Δεν το αντιμετωπίζουνε σαν μια παράσταση αλλά σαν μια πρόκληση αληθινής παρουσίας και συνύπαρξης!

Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Μπάμπη Παπαδόπουλου υπήρξε καθοριστική για τον αφηγηματικό ρυθμό του έργου και την ανάδειξη των εικόνων του.

Και η άλλη κρυμμένη ομάδα στα παρασκήνια είναι η πιο συγκινητική! Ο σύμβουλος δραματουργίας και υπεύθυνος παραγωγής Ορέστης Τάτσης, η σκηνογραφική επιμέλεια από τους Βασίλη Θαλασσινό, Κώστα Γράβο και Λευτέρη Βουρεκά, ο φωτιστικός σχεδιασμός από τη Μελίνα Μάσχα και το υλικό προώθησης από τους Γιάννη Ζινδριλή (φωτό), Ευγενία Κόττικα (γραφιστικά) και Χρυσάνθη Μπαδέκα (video teaser) .

Η έρευνα απόγειος συνεχίζει το ταξίδι της προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα κινητική πρόταση, τον απόγειο χορό, μέσα από τη μελέτη και την αλληλεπίδραση των παραδοσιακών χορών και των σύγχρονων τεχνικών. Στην παράσταση Βορεάδες προτείνονται και εμφανίζονται οι μέχρι τώρα αποκαλύψεις, το λεξιλόγιο και οι ποιότητες του απόγειου χορού.

Έγινε μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε τη σκηνική αναπαράσταση σαν κινηματογραφική ταινία...στη χορογραφική προσέγγιση χρησιμοποιήθηκαν διάφορα εργαλεία, προσπαθώντας να δώσουν τη δυνατότητα στο θεατή να κάνει ζουμ ιν και ζουμ άουτ, να του εμφανίζονται εικόνες για λίγο και μετά να κρύβονται από μια κατάσταση, να μπορεί να παρακολουθήσει ότι θεωρεί σημαντικό αλλά και το όλο.

Ποια είναι η πιο δυνατή αλληγορία της παράστασης που βίωσες και ταυτίστηκες ίσως περισσότερο με αυτήν;

Ένας απειροελάχιστος διαφορετικός χειρισμός οδηγεί σε νέες ομορφιές, σε άλλα μονοπάτια, σε άλλες αποκαλύψεις...για παράδειγμα, σε ένα σημείο της παράστασης, ενώ το δάσος των σωμάτων προσφέρει μια γεμάτη εικόνα αν κοιτάξεις πιο κοντά μια μικρή λαβή ή μια κίνηση κρυφή ανοίγει νέα μονοπάτια, έχει να πει άπειρες ιστορίες!

 

Απόγειος αύρα λέγεται ο άνεμος που φυσάει τη νύχτα με κατεύθυνση από την ξηρά  προς τη θάλασσα, ο οποίος πνέει περίπου έως την ανατολή του ήλιου. Κατά τη νύχτα η ξηρά ψύχεται ταχύτερα απ’ ότι η θάλασσα και έτσι ο αέρας της ξηράς είναι πυκνότερος... Απόγειος και συνάμα νυκτόβιος χορός… Πώς σκέφτηκες να δώσεις αυτό το όνομα;

Μόλις βρέθηκε και αποφασίστηκε η αφετηρία της κίνησης, μόλις ανακαλύφθηκε το πρωταρχικό σημείο, το πρώτο βήμα, το σημείο μηδέν...το όνομα ήταν μονόδρομος...από τη γη είπα, και έπειτα ανακάλυψα ότι το όνομα ήταν εκεί και μας περίμενε, ήδη υπήρχε, όπως και όλα τα πράγματα άλλωστε!...

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Φωτογραφία Πωλίνας Κρεμαστά: Αριάδνη Παπαναστασίου