Το deBόp μπήκε στην πρόβα του «Οδυσσέα» του Τζόυς από τους Elephas Tiliensis | Φεστιβάλ Αθηνών 2018

Το deBόp μπήκε στην πρόβα του «Οδυσσέα» του Τζόυς από τους Elephas Tiliensis | Φεστιβάλ Αθηνών 2018
 

 

 

Ένας σύγχρονος, κουτοπόνηρος Οδυσσέας άπιστος και γραφικός και η όχι και τόσο πιστή του Πηνελόπη, καταλήγουν μαζί στη συζυγική κλίνη, όπως το ομηρικό ζευγάρι, συνομιλούν ισότιμα και πράττουν τα όμοια, εκθέτοντας τον ύμνο της αμαρτωλής αγάπης τους στα μάτια μιας κοινωνίας που πράττει κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσή τους.

Τα σώματα του Λεοπόλδου και της Μόλλυ σπαρταρούν από νεύρα, έλλειψη, ερωτισμό και ανικανοποίητο, ενώ δοξάζουν εν αγνοία τους την ανθρώπινη αγάπη. Ο ιρλανδός συγγραφέας παραδίδει έναν λατρευτικό ύμνο για κάθε τι αγνό χάνουμε όσο απομακρυνόμαστε από τον παιδικό μας εαυτό και πλησιάζουμε στο τέλος μας. 

 

 

 

 

 

Ο «Οδυσσέας» είναι ο απολογισμός μιας μοναδικής μέρας, της 16 Ιουνίου 1904. Ο χώρος είναι συγκεκριμένος, το Δουβλίνο. Ένας πολίτης αυτής της πόλης, ο Λεοπόλδος Μπλουμ, ξυπνάει το πρωί και φεύγει για την δουλειά του. Οι κοινωνικές, οι επαγγελματικές και οι συναισθηματικές υποχρεώσεις του καθυστερούν την επιστροφή του μέχρι τις πρώτες ώρες της επόμενης ημέρας. Αυτή η αργοπορία επιστροφής συνιστά την μοναδική ομοιότητα με το αρχαϊκό πρότυπο.

Φωτογραφίες: Μιχάλης Καλιδώνης

[Στις φώτο ο Παύλος Παυλίδης]

 

Ο Λεοπόλδος Μπλουμ περνάει μέσα από μια αντιστοιχία περιπετειών ανάλογων με κείνες του Οδυσσέα. Το κατέβασμα στον Άδη βρίσκει την αντιστοιχία του στη μετάβαση του Μπλουμ στο νεκροταφείο, το οποίο επισκέπτεται συνοδεύοντας στην τελευταία του κατοικία ένα φίλο που πέθανε απροσδόκητα. Το νησί του Αιόλου βρίσκει την αντιστοιχία του στα γραφεία μιας εφημερίδας, όπου φυσάνε όλοι οι άνεμοι.

 

Οι Σειρήνες είναι τα κορίτσια του μπαρ του Ξενοδοχείου Όρμοντ, στο οποίο καταφεύγει ο Μπλουμ για ένα καθυστερημένο γεύμα και ακούει από τη διπλανή αίθουσα μερικούς φίλους να τραγουδούν με τη συνοδεία πιάνου.

Φωτογραφίες: Μιχάλης Καλιδώνης

[Στη φώτο: Μαρία Μοσχούρη]

 

Η σπηλιά του Κύκλωπα είναι το μπαρ του Μπάρνεϊ Κίερναμ, όπου συχνάζει κάποιος φανατικός εθνικιστής που κατονομάζεται ως Πολίτης και που διακηρύσσει τη μισαλλοδοξία του απέναντι σε καθετί που δεν είναι ιρλανδέζικο και που προκαλεί ένα μικρής έκτασης πογκρόμ στον Μπλουμ ο οποίος είναι εβραϊκής καταγωγής. Η Κίρκη είναι το πορνείο της νυχτερινής πόλης, το οποίο επισκέπτεται ο Μπλουμ για να βοηθήσει έναν μισοπεθαμένο νεαρό που συνάντησε πριν από λίγο και που νιώθει γι' αυτόν ένα ισχυρό αίσθημα πατρικής φροντίδας.

[Στις φώτο: Μαρία Σκουλά]

 
 

Η δράση είναι ελάχιστη, όμως η τεχνική του «εσωτερικού μονολόγου» που επινοεί ο συγγραφέας για την έκθεση της αφήγησής του, του παρέχει τη δυνατότητα να σχολιάσει με λεπτομέρειες όλο το πλέγμα των σχέσεων των προσώπων που λαμβάνουν μέρος σ' αυτό το σε μικρογραφία έπος.

[Στη φώτο: Βίκυ Κατσίκα]

 

[Στη φώτο: Ελένη Ποζατζίδου] 

 

Ο μεσήλικας κύριος Μπλουμ, καθώς και ο νεαρός Στίβεν Ντένταλους (που παίζει τον ρόλο του ομηρικού Τηλέμαχου), ανασυνθέτουν και επανεξετάζουν μέσα στους συλλογισμούς τους όλα τα προβλήματα που θίγει και ο έλληνας ποιητής.

Φωτογραφίες: Μιχάλης Καλιδώνης

 

[Στη φώτο: Τατιάνα Άννα Πίττα]

 

Το ενδιαφέρον του σύγχρονου αναγνώστη εστιάζεται τόσο στις ομοιότητες του μύθου όσο και στις διαφορές και στις ανατροπές του, οι οποίες τον βοηθούν στην εξαγωγή συμπερασμάτων κατ' αρχάς για μια σύγκριση του κόσμου μας με τον κλασικό κόσμο και κατά δεύτερον για την ανίχνευση της ηθικής και πνευματικής πορείας του σύγχρονου κόσμου μας μέσα στον οποίο ζούμε. 

 

 

 

 

Η παράσταση που ετοιμάζουν για το Φεστιβάλ Αθηνών οι Εlephas Τiliensis βασίζεται στα κεφάλαια «Ναυσικά» και «Πηνελόπη» του κορυφαίου έργου του Τζόυς και δημιουργεί ένα ορατόριο για έναν άντρα τραγουδιστή-ίνδαλμα, μια γυναίκα ηθοποιό-πριμαντόνα, έναν σέξι χορό γυναικών (Σειρήνες) και μια

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κατά τους Εlephas Τiliensis, η παράσταση θα είναι μια «φιλοσοφική stand up comedy» που, έχοντας στο κέντρο τη φιγούρα της Πηνελόπης, θα δυναμιτίσει το ομηρικό πρότυπο του Οδυσσέα και, στο πρόσωπό του, ό,τι έχει επιβληθεί από τον πατριαρχικό τρόπο ύπαρξης και σκέψης στη Δύση.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Για περισσότερες πληροφορίες και εισιτήρια δείτε εδώ

[Μουσικοί επί σκηνής: Κώστας Κωστίδης (πιάνο, συνθεσάιζερ), Παντελής Νικηφόρος (κιθάρα, λαούτο,μαντολίνο), Θοδωρής Σοφόπουλος (ντραμς, κρουστά), Χάρης Παρασκευάς (συνθεσάιζερ)]

 

Ευχαριστούμε θερμά τον Μιχάλη Καλιδώνη για την παραχώρηση των φωτογραφιών, καθώς και την ομάδα Εlephas Τiliensis και όλους τους συντελεστές για τη συνεργασία!